HomeNieuwsBisschop bezoekt boerenbedrijven Nunspeet

Bisschop bezoekt boerenbedrijven Nunspeet

Publicatiedatum: 8 mrt. 2021

Bisschop bezoekt boerenbedrijven in Nunspeet

Tweede Kamerlid Roelof Bisschop (SGP) is in gesprek gegaan met een aantal boeren uit Nunspeet en omgeving. Hij bracht in het kader van de tweede Kamerverkiezingen een bezoek aan de gemeente Nunspeet. Het gesprek met een aantal boeren vond plaats in de stal van Biologisch Melkveebedrijf Westerink aan de Elburgerweg. Daarna werd een bezoek gebracht aan Melkveebedrijf van Norel aan de Mezenbergweg in Doornspijk.

Belangrijke gespreksonderwerpen waren de stikstofproblematiek en het verdienvermogen van boeren. Roelof Bisschop: “Het aantal partijen wat zich in de tweede Kamer opstelt als onvoorwaardelijke partner voor onze agrariërs wordt steeds kleiner. Als SGP willen we deze rol blijven vervullen, we moeten niet onderschatten hoe belangrijk de agrarische sector voor ons land is. Juist de afgelopen jaren heeft Den Haag geen goede beurt gemaakt bij onze boeren. De SGP wil zich ook de komende vier jaar weer volop inzetten om de boerenbelangen te verdedigen.”

Tijdens het gesprek kwamen ook pijnpunten naar voren. “Niet door elke agrariër in onze achterban wordt onze opstelling in de stikstofwet begrepen. Dat snap ik heel goed. Ook voor ons was dat een hele lastige afweging. We hebben er uiteindelijk voor gekozen om vóór de wet te stemmen mits we een aantal toezeggingen kregen die in het belang van onze boeren waren. Zonder onze instemming zouden deze toezeggingen weer uit de wet gehaald worden. We hebben er daarom voor gekozen om de wet toch te steunen. De komende maanden gaan we ons inzetten om slechte elementen uit de stikstofwet te verbeteren.

Ook het verdienvermogen kreeg aandacht tijdens het gesprek. “Het is voor boerenbedrijven steeds lastiger om overeind te blijven. De veranderende wet- en regelgeving vanuit Den Haag is daarbij een belangrijke factor. Wat ons betreft is het tijd dat Den Haag stopt met het tegenwerken van de agrarische sector en een stabiele partner wordt voor onze boeren. Ik wil daar de komende vier jaar graag weer een steentje aan bijdragen. Het is tijd voor de boer!” Een videoweergave van het bezoek aan beide bedrijven is via onderstaande YouTube link te bekijken.