HomeNieuwsChris Stoffer legt bezoeken in Nunspeet af

Chris Stoffer legt bezoeken in Nunspeet af

Publicatiedatum: 5 mrt. 2021

Chris Stoffer legt bezoeken in Nunspeet af

Afgelopen vrijdag heeft tweede Kamerlid Chris Stoffer een aantal bezoeken afgelegd binnen de gemeente Nunspeet. De campagnedag begon bij het station in Nunspeet. Elspeter Chris Stoffer kent deze plek uiteraard goed: “Ik reis regelmatig met de trein naar de tweede Kamer. Mooi om ondanks corona juist hier de dag te beginnen en het gesprek met kiezers aan te gaan.” Vervolgens stonden een aantal bezoeken op de planning in het kader van duurzaamheid. “Bij de locatie Kijktuinen heeft wethouder Groothuis de plannen toegelicht over de komst van woningen en het zonnepanelenveld.” Daarna kreeg het bezoek een vervolg bij manege ‘De Bullen Enk’ in Hulshorst. “Hier zijn samen met de gemeente plannen gevormd om een nieuw dak te realiseren. Financiering hiervan is mogelijk  dankzij de opbrengst van de zonnepanelen. De verkregen energie draagt bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente. Letterlijk win-win.”

Chris Stoffer is namens de SGP woordvoerder duurzaamheid in de tweede Kamer. Wethouder Groothuis legt uit waarom hij Stoffer graag bijpraat over dit thema: “Vanuit Den Haag wordt ons van alles opgelegd, waaronder stevige duurzaamheidsdoelstellingen. Als verantwoordelijk wethouder wil ik die opdrachten graag zo serieus mogelijk nemen. Maar dankzij strenge natuurwetgeving is het vrijwel onmogelijk om binnen onze gemeente grootschalig duurzame energie op te wekken.” Fractievoorzitter Harm Jan Polinder vult aan: “We zijn als fractie geen voorstander van windmolens in het open weidegebied. We willen alleen meewerken aan windmolens langs de A28. Uitsluitend op locaties waar windmolens geen hinder veroorzaken qua zicht en geluid. Uitgerekend die locaties worden door natuurwetgeving uitgesloten omdat we niet 100% kunnen voorkomen dat een wespendief of een andere beschermde vogel ooit een keer tegen een windmolen aanvliegt.”

Ook in Den Haag is er frustratie over doorgeschoten regelgeving op dit gebied. Chris Stoffer: “Ik begrijp de frustratie van wethouder Groothuis en de lokale SGP-fractie heel goed. Als SGP-fractie in de tweede Kamer willen we nuchter omgaan met het energievraagstuk. En tegelijk willen we wel onze verantwoordelijkheid nemen en doen wat nodig is. Tijdens dit werkbezoek is mij gebleken dat er meer balans nodig is tussen duurzaamheid en natuurbescherming. Daar ga ik mij de komende tijd in de tweede Kamer graag hard voor maken.” Chris Stoffer staat tweede op de SGP-kandidatenlijst voor de verkiezingen op 17 maart.