13 oktober 2016

ALGEMENE POLITIEKE BESCHOUWINGEN INGEDIEND

De beschouwingen van onze en andere fracties zijn te lezen via deze link: http://www.nunspeet.nl/home/nieuws_44066/item/algemene-beschouwingen-van-de-raadsfracties_49015.html.

De samenvatting van onze inbreng kunt u onderstaand lezen.

SGP: We hebben een energiek college, er waait een nieuwe frisse wind door onze dorpen.

Op D.V. donderdag 27 oktober wordt alweer de derde begroting besproken van het zittende college. B&W hebben tot aan de volgende verkiezingen nog ongeveer anderhalf jaar te gaan. Maakt het college de verwachtingen waarmee het in 2014 begon waar?  Wij maken een balans op.

Financiële en sociale positie.

De Nunspeetse financiën zijn gezond. Ondanks de dalende inkomsten in de achterliggende jaren lukte het aan het college steeds om met een sluitende begroting te werken. Dat is winst. Nunspeet behoort tot de groep gemeenten waarin een behoorlijk voorzieningen- niveau gepaard gaat met lage woonlasten: gematigde tarieven voor de OZB, de rioolheffing,  de afvalstoffenverwijdering e.d.

Dat is het resultaat van nuchter en behoedzaam beleid. Als het aan onze SGP-fractie ligt, blijft dat zo. Binnen die randvoorwaarden lukt het ook om een sociale gemeente te zijn: we zien om naar de meest kwetsbare mensen en groepen in onze samenleving. Als u andere ervaringen heeft, kunt u altijd bij ons aan de bel trekken. Misschien kunnen we iets voor elkaar betekenen.

Ruimtelijk beleid: er worden zaken vlot getrokken.

De frisse wind valt misschien wel het meest op in de sector ruimte. Leek Nunspeet een stilstaand water geworden, het lukt aan het huidige college om allerlei zaken vlot te trekken die muurvast leken te zitten.

We noemen een aantal dingen: in Molenbeek, Elspeet Noordwest en Hulshorst wordt (weer) gebouwd. De belangstelling daarvoor is enorm. Vaak gebeurt dat bouwen in collectief opdrachtgeverschap. Mensen krijgen daardoor meer te zeggen over het karakter van hun eigen woning.

De Rondweg Oost kan in 2017 helemaal worden aangelegd. Er hoeft dan geen vrachtverkeer meer door de Oenenburgwijk. Bedrijventerrein De Kolk wordt eindelijk in ontwikkeling gebracht. Het verkeer van en naar de nieuwe wijk Molenbeek hoeft niet over de Oenenburgweg, maar kan gebruik maken van de nieuwe rondweg.

Ruimtelijk beleid:  er wordt met u meegedacht.

En wat voor ons evenzeer belangrijk is: mensen die hun woning of hun bedrijf willen verbouwen of uitbreiden stuiten aan de gemeentelijke balie niet langer op het onverbiddelijke nee van het bestemmingsplan. Er wordt, als het goed is, oplossingsgericht meegedacht. Natuurlijk, er zijn regels, ook van hogere overheden, maar we kijken weer samen naar wat wél kan of hoe een oplossing dichterbij kan worden gebracht.

Onze fractie heeft zich voor zo’n houding hard gemaakt tijdens de vorige verkiezingen. Wij horen van goede ervaringen. Mocht u toch anders hebben meegemaakt, dan willen we ook dat graag van u horen. We zijn er immers om elkaar te helpen. Vanzelfsprekend kan dat alleen binnen de grenzen van het mogelijke.

Opgaven voor het komende jaar: 1. de huisvesting van het basisonderwijs en het speciaal onderwijs.

Op één belangrijk punt heeft onze fractie nog duidelijke wensen: de huisvestingssituatie van het primair onderwijs. Onze basisscholen zijn door de bank genomen (sterk) verouderd. Ze voldoen niet meer aan moderne onderwijskundige inzichten en de luchtkwaliteit laat hier en daar te wensen over. Ook hiervan maakten wij de achterliggende jaren een punt. En gelukkig staan we binnen de gemeenteraad niet alleen. Al in 2015 zou er een integraal huisvestingsplan worden gemaakt. Er zijn verklaringen voor de vraag waarom dat nog niet lukte. Ditmaal vraagt onze fractie aan het college in 2017 met een duidelijke visie en een goed doortimmerd plan te komen, zodat we vanaf de begroting van 2018 de Nunspeetse onderwijshuisvesting gefaseerd kunnen gaan aanpakken. Andere gemeenten gingen ons voor. Onze kinderen zijn het waard. We verwachten op dit punt een concrete toezegging van het college.

Opgaven voor het komende jaar: 2. een oplossing voor de entree van Nunspeet, het Stationsplein en omgeving.

De tweede belangrijke opgave ligt in het oplossen van de problematiek waar velen dagelijks mee te maken hebben: hoe kom ik Nunspeet binnen en hoe ga ik er ook weer uit? Wij verwachten van het college dat het het komende jaar gebruikt om een goed doordacht plan voor het stationsgebied te maken. Een plan waarin de verkeersdoorstroming, de veiligheid, de entreefunctie en het verblijfsklimaat samenvallen in een soepele en duurzame oplossing. Daarvoor kan een tunnel of een karakteristieke spoorbrug nodig zijn. De omgeving van het Stationsplein moet ons allen even comfortabel gaan zitten als een warme jas.

Tot slot.

Vanzelfsprekend hebben we meer zaken onder de aandacht van het college gebracht. Denk aan de wateroverlast in Elspeet, de aanrijtijden van de ambulance, de overlast tijdens de jaarwisseling, de rust op de zondag, de onkruidbestrijding, de vergrassing van de heide, de onderhoudssituatie van de Pas-Opweg, de noodzaak van effectieve duurzaamheidsmaatregelen, de servicegerichtheid van de gemeentelijke organisatie e.d. We kunnen niet alles noemen. De volledige beschouwingen staan op de gemeentelijke website.

We sluiten af met de bede dat de Heere het werk van het college en de raad D.V. ook in het jaar 2017 zal zegenen. Namens de SGP-fractie, Chris Stoffer.