16 november 2015

Begroting goedgekeurd!

Leen, dit is de tweede keer dat je als wethouder Financiën een begroting verdedigt, hoe ging het?

De eerste begroting was een paar maanden na mijn start als wethouder en toen was ‘alles’ nieuw. Dat was nu anders, maar ik haast me om te zeggen dat het terrein van financiën groot is en je raakt nooit uitgeleerd! Na ruim anderhalf jaar in functie, heb je uiteraard veel meer inzicht en overzicht en acteer je  wat minder gespannen. Fijn ook dat de begroting niet gewijzigd behoefde te worden en ik begreep dat dit vrij uniek is. Dat smaakt naar meer….

De begroting is ongewijzigd vastgesteld, dat is erg bijzonder, het geheel zag er dus goed uit. Hoe gaat zo’n traject om tot een begroting te komen?

De start van het opstellen van een begroting begint al voor de zomerperiode. Eerst worden de uitgangspunten vastgesteld door de Raad, waarbij we o.a. de prijscompensatie en andere kengetallen vaststellen die we gaan hanteren, waarbij aanpassingen op basis van nieuwe informatie, wel mogelijk blijft. In de zomerperiode wordt de begroting verder in concept opgesteld en besproken in het college. Na akkoord in het college wordt het boekwerk samengesteld en eind september aan de Raadsleden aangeboden voor bespreking in de commissie en Raad van oktober.

Welke zaken zijn allemaal terug te vinden in de begroting?

Kort gezegd, alle inkomsten en uitgaven die nodig zijn om het werk voor de gemeente Nunspeet te kunnen uitvoeren. De begroting is opgesteld rond de programma’s zoals overeengekomen in het collegeprogramma, waardoor de koppeling tussen plannen en realisatie te leggen is voor controle door de Raad.

Welke financiele uitdagingen krijgt Nunspeet komende tijd op z’n bordje en wat is jou rol daarin?

De grootste uitdagingen kun je vinden in een aantal nieuwe projecten, zoals een nieuw of gerenoveerd zwembad / sporthal, woningbouwprogramma’s, rondweg Oost, ontwikkeling bedrijventerreinen, etc. Het grootste deel van de begroting is min of meer ‘business as usual’, zoals ze dat zo mooi in het Engels zeggen en dat ligt redelijk vast binnen bepaalde marges.

Hoe kijk je terug op de vergadering en de algemene beschouwingen?

Naar mijn mening verliep e.e.a. constructief en eensgezind, waarbij uiteraard iedere fractie zijn eigen speerpunten heeft, maar toch is de verscheidenheid niet al te groot.

Waarom gaat de begroting altijd voor 4 jaar en niet gewoon over 1 jaar?

Het is belangrijk dat we nu al een doorkijk hebben over meerdere jaren, omdat we wellicht nu actie moeten nemen als bepaalde ontwikkelingen zichtbaar worden. Wachten totdat zich iets voordoet, kan te laat zijn om nog iets te kunnen bijsturen. Regeren is vooruitzien, zoals een bekend gezegde aangeeft en dat brengen we in praktijk door een vierjaars begroting op te stellen.

Wanneer begint je werk voor de volgende begroting?

Eigenlijk vanaf het moment dat de huidige begroting is vastgesteld! Dat klinkt vreemd, maar vanaf nu worden aanvragen voor nieuw beleid geregistreerd om eventueel mee te nemen in de begroting van volgend jaar. Het ‘echte’ werk begint zoals eerder gezegd al voor de zomervakantie.