9 juni 2020

Column: Droog

Column van fractievoorzitter SGP Nunspeet Harm Jan Polinder in de Nunspeet huis aan huis van 9 juni.

Droog

Het is droog op de Veluwe. Hier en daar zijn prachtige kleurrijke tuinen te vinden dankzij kunstmatige beregening. Maar het overgrote deel van onze natuur lijdt zichtbaar onder de droogte. Het is voor het derde jaar op rij dat we met een forse neerslagachterstand te maken hebben.

De droogte is ook in onze bossen goed te merken. Met als gevolg enkele kleine bosbranden op de Veluwe.  Gelukkig konden die snel geblust worden. Daarnaast waren er meerdere dagen met felle wind. Als die wind vat krijgt op een beginnende natuurbrand is de kans groot dat een klein vuurtje  uitgroeit tot een onbeheersbare vuurzee. Het is dan essentieel dat de brandweer razendsnel met meerdere natuurbrandpelotons ter plaatse is. Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als zo’n brand met enkele tientallen kilometers per uur voortraast in de richting van een overvolle camping of een zorginstelling. Dat kan een regelrechte ramp betekenen.

Het is daarom onbegrijpelijk dat de VNOG fors wil bezuinigen op natuurbrandbestrijding. Die bezuiniging is ingegeven om de begroting sluitend te krijgen. We zijn daar de afgelopen maanden al vaak tegen in verweer gekomen. Het resultaat was toen de magere toezegging dat er dit jaar opnieuw naar ‘gekeken’ zou worden. Ik ben een beetje bang dat dit veiligheidsrisico onderaan de stapel prioriteiten van de VNOG is beland na het uitbreken van de coronacrisis. En op zich is dat begrijpelijk: de VNOG heeft er veel werk aan om de regio zo veilig mogelijk te houden in deze coronatijd.

En toch mag dat geen reden zijn om die bezuiniging maar gewoon te laten gebeuren. We moeten ons daartegen blijven verzetten. Ik heb daarom in de afgelopen raadsvergadering dit onderwerp opnieuw aan de orde gesteld.  Dit risico mag niet genomen worden. Ik wil u daarom vragen om onze fractie hierin te helpen, door een brief te sturen aan de VNOG waarin u uw zorgen kenbaar maakt. Dat kunt u doen door uw brief te richten aan het Algemeen Bestuur VNOG, Postbus 234, 7300 AE Apeldoorn. Ik zou het zeer waarderen als we er gezamenlijk voor kunnen zorgen dat dit thema hoog op de agenda blijft staan. Deze bezuiniging mag geen doorgang vinden, dit risico moet worden afgewend. Alvast dank voor uw steun en inzet!