12 november 2019

Column: verrommeling

‘Verrommeling’
Tijdens de algemene beschouwingen hebben we als SGP geageerd tegen ‘verrommeling’ van het straatbeeld. We bedoelen daarmee dat we vinden dat er teveel storende elementen in onze straten te zien zijn. We zien bijvoorbeeld overal rondom lantaarnpalen driehoeksborden staan met aankondigingen van commerciële acties, zangavonden en andere voorstellingen. Borden worden niet altijd even professioneel geplaatst. Niet zelden zijn ze na één regenbui al niet meer om aan te zien, terwijl ze dan nog dagenlang blijven staan. Ander voorbeeld vinden we de -goed bedoelde- campagnes over veilig gedrag in het verkeer. Die campagnes -u kent ze wel: 100% BOB = 0% OP en VAL OP- zijn goed bedoeld, maar dezelfde posters worden al jarenlang gebruikt. Resultaat: u bent niet meer verrast en de boodschap komt niet meer bij u binnen.

In datzelfde rijtje horen de welkomstborden wanneer we de dorpsgrenzen passeren -die van ‘Doo mer mit geduld hinne’. Een opknapbeurt is hoognodig. Overigens wordt daar al aan gewerkt, in regionaal verband. Met andere woorden: het kan nog even duren... En dan hebben we nog de proef met de houten frames die sinds enkele maanden bij de ingangen van Nunspeet staan. De doeken die er in hangen zijn standaard een paar maten te klein (of het frame is veel te groot), gevolg: ook dat is een rommeltje.

Hoe dan wel? Wat ons betreft mag het allemaal wat strakker, in omliggende gemeenten kan dat ook. In de beschouwingen hebben we gevraagd om als raad een keer met elkaar een informele sessie te organiseren waarin we hierover doorpraten. Enerzijds om de vraag te beantwoorden wat we met elkaar vinden van de huidige manier waarop dit georganiseerd is. Tegelijk moeten we ook met elkaar brainstormen hoe we op andere manieren de bedrijven en organisaties kunnen helpen om aankondigingen weer te geven in de openbare ruimte. Wat ons betreft hoeven ze niet uitgebannen te worden, maar het moet strakker en het mag wat netter. Tegen verrommeling!