17 april 2019

Column: Vuurwerk!

Vuurwerk, moet je dat nu wel of niet gebruiken? Veel mensen beleven er plezier aan. Zij vinden dus van wel. Maar een toenemende groep, links en rechts in de samenleving, let steeds vaker op de keerzijde ervan. Is het allemaal wel zo leuk?  Artsen, hulpverleners, burgemeesters, politiemensen, ouderen, dierenvrienden, milieubewuste mensen, ouders en hun kinderen vragen aandacht voor de nadelen en de risico’s. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OvV) zegt: ‘Stop er mee. Er gebeurt teveel. Het kan niet langer.’

We maken eerst een compliment. De laatste jaarwisseling in onze dorpen verliep zonder grote problemen: geen slachtoffers, nauwelijks schade. Slechts enkele meldingen van overlast. Nunspeet heeft dat wel eens anders meegemaakt.

In Vierhouten organiseert de dorpsgemeenschap al enkele jaren een centrale vuurwerkshow. Dat schept een band en geeft gezelligheid. Op Nieuwjaarsmorgen ruimen  jongeren van de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap de resten op die wij nog even hadden laten liggen.

Het kabinet denkt nog niet aan een vuurwerkverbod. Steeds meer gemeenten nemen daarom het initiatief. Onze fractie vroeg, samen met  GB, CU en PvdA/GL, aan het college te komen met een actieplan om het gebruik van vuurwerk te verminderen. Het wordt aanstaande donderdag besproken. Burgemeester en wethouders willen vooral bewustwording. Kunnen we het vuurwerkgebruik laten afnemen? We stimuleren dat inwoners ook in de andere kernen professionele shows gaan organiseren. Buurtbewoners mogen vragen of hun straat een vuurwerkvrije zone kan worden. De gemeente levert markeringsborden.

Onze fractie zou het prachtig vinden als we ook zelf ons gebruik bezien. Knalvuurwerk en vuurpijlen zijn duidelijk het gevaarlijkst. Argeloze toeschouwers zijn vaak slachtoffer. Overweeg eens vuurwerk te kopen dat minder risicovol is maar toch mooi. Hebt u goede ideeën om bewuster om te gaan met vuurwerk en / of het gebruik te reduceren? We horen die graag. Mail ons op harmjan@polinder.eu  Alvast veel dank. U krijgt altijd antwoord.