2 november 2013

De begrotingsvergadering: "Doen wat echt nodig is"

Weblog 2 november 2013

De begrotingsvergadering: "Doen wat echt nodig is"

Afgelopen donderdagavond was het de laatste donderdagavond van de maand en dat is het moment waarop de raadsvergadering plaatsvindt.

De vorige weblog sloot ik af met de melding dat we de meerjarenbegroting meekregen. Deze begroting vormde de hoofdmoot van de raadsvergadering van afgelopen donderdag. De voorbereiding voor deze raadsvergadering is de meest intensieve periode voor een fractievoorzitter en de woordvoerder financiën. Arie van de Pol en ondergetekende hebben dan ook heel wat uren achter de computer en aan de telefoon doorgebracht om een goede bijdrage te leveren aan het begrotingsdebat.

Het college van B&W en in het bijzonder de wethouder financiën, onze Jaap Coster, hebben opnieuw een goede en sluitende begroting voorgelegd aan de gemeenteraad. Daarvoor hebben we ook onze dank uitgesproken.

Voorafgaand aan de begrotingsvergadering levert iedere fractie een schriftelijke eerste termijn aan. Een samenvatting van de SGP-bijdrage kunt u vinden op onze website. Tijdens de raadsvergadering heeft iedere fractievoorzitter maximaal 5 minuten de tijd gekregen om de meest belangrijke items uit de schriftelijke eerste termijn voor het voetlicht te brengen. Ik ben begonnen met te memoreren dat deze begrotingsavond op  hervormingsdag viel en heb afgesloten met enkele regels uit het bekendste Lutherlied: "Een vaste Burcht....". Verder heb ik aangegeven dat wij onze zorgen hebben over het financieel perspectief voor onze gemeente. Vanaf het jaar 2017 verwachten we nl. een fors financieel gat tussen de inkomsten en de uitgaven van de gemeente Nunspeet. Aangezien een gemeente maar beperkt de mogelijkheid heeft om de inkomsten te verhogen (alleen de OZB) is het zaak om na de verkiezingen gelijk na te denken over het terugbrengen van de uitgaven. Kortom dit past binnen de aanhef van deze weblog: "doen wat echt nodig is". Tot slot heb ik aangegeven dat wij prioriteit leggen bij het (achterstallig) onderhoud aan onze wegen en dat we ook hechten aan schoolgebouwen die zowel bouwkundig als functioneel goed op orde zijn.

In de tweede termijn hebben meerdere fracties moties ingediend. De SGP heeft 2 moties ingediend. De eerste betrof het naar voren halen van onderhoudsgeld voor de wegen. Deze motie is aangenomen door SGP, CU, CDA, VVD en PvdA. De tweede motie betrof de OZB-belasting: het college heeft een voorstel gedaan om deze met 1,5% te laten stijgen. De SGP heeft voorgesteld om de OZB niet te laten stijgen. Deze motie is aangenomen met steun van de SGP, CDA en VVD.

Tot slot heeft de SGP steun verleend aan moties met betrekking tot beperkte aanvullende financiële steun aan de schaapskudde en de stichting metgezel.

Aan het einde van de avond is de begroting met beperkte wijzigingen vastgesteld en kunnen het college van B&W en de ambtenaren aan de slag om de inhoud van begroting te realiseren.

Tot zover weer een kijkje in de Nunspeetse politieke keuken.

Chris Stoffer