8 maart 2018

Duurzame toekomst Da Costa school en gymzaal

Het persbericht is onder de video te lezen.

Namens de SGP is Leen van der Maas de afgelopen vier jaar actief geweest als wethouder. Hij heeft de portefeuille onderwijshuisvesting op zich genomen. De eerste stap was het opstellen van een goed doordacht huisvestingsplan met draagvlak onder besturen en ouders van de scholen. Leen van der Maas: “Met name in Elspeet vormde het vinden van draagvlak een uitdagende klus. Door continu met alle betrokkenen het gesprek aan te gaan blijkt het echter wel mogelijk om oplossingen te vinden.” Inmiddels lijkt het aannemelijk dat de Da Costa school gaat voor nieuwbouw op de huidige locatie aan de Vierhouterweg. “Dat is goed nieuws wat ons betreft, het wordt tijd dat de kinderen van de Da Costa school onderwijs krijgen in een gebouw dat voldoet aan de onderwijseisen van deze tijd.” Naast de Da Costa school staat de oudste gymzaal van Elspeet. “Deze zaal is toe aan renovatie, wat ons betreft kan dat samengaan met de nieuwbouw van de Da Costa school.”

Daarnaast zijn er ontwikkelingen rondom het Kulturhus Elspeet. Daarbij is de grote zaal een belangrijk issue, deze zou in de huidige situatie namelijk niet behouden kunnen blijven. De SGP heeft een plan waarbij drie problemen tegelijk opgelost worden. Lambert van de Weerd over deze oplossing van de SGP fractie: “We zien als meest logische oplossing om de nieuwbouw van de Da Costa school te combineren met de nieuwbouw of renovatie van de gymzaal. Wat ons betreft kan de gymzaal dynamisch gebruikt gaan worden, waardoor de gymzaal ook kan dienen als zaal voor maatschappelijke activiteiten. Daardoor zou de grote zaal in het Kulturhus overbodig worden. Voor heel grote evenementen kan worden uitgeweken naar de sporthal aan de Uddelerweg.”

Tot slot is duurzaamheid een belangrijk punt bij deze plannen volgens Leen van der Maas. “We gaan bij het realiseren van deze plannen inzetten op duurzaam bouwen, zoals we ook in ons verkiezingsprogramma hebben staan. We realiseren onderwijshuisvesting voor onze kinderen, duurzaam bouwen hoort daar dan uiteraard bij, want ook dat doen we om de aarde leefbaar te houden voor komende generaties.”