26 september 2024

Evaluatie collegeprogramma: SGP vraagt om meer actie voor welzijnswerk, preventie van echtscheidingen en infrastructuur Elspeet

Tijdens de evaluatie van het collegeprogramma heeft de SGP-fractie bewust gekozen voor een korte en gerichte bijdrage. In plaats van elk detail te bespreken, hebben wij ons gefocust op enkele hoofdthema's, waarbij we zowel waardering uitspraken als kritische aandachtspunten benoemden.

Fractievoorzitter Harm Jan Polinder begon zijn bijdrage met het benoemen van de positieve punten: "We zien een sterk en complementair college dat goed samenwerkt. Wat ons bijzonder opvalt, is de hoge uitvoeringsgraad van dit college, iets dat we in het verleden wel anders hebben gezien. Ook juichen we de groei in de kaderstellende rol van de raad toe. Met de algemene beschouwingen van 2022 hebben we op een speelse, maar serieuze manier hier extra aandacht voor gevraagd."

Polinder wees echter ook op enkele zaken die volgens de SGP-fractie verbetering behoeven:

"Op een aantal punten missen wij nog de nodige voortgang. Zo is er meer financiële slagkracht nodig voor welzijnswerk, een essentieel onderdeel van zowel het raadsakkoord als het collegeprogramma. Daarnaast zien we het goede voornemen rond ‘preventie van echtscheidingen’ nog niet tot uitvoering komen. We hebben het college daarom gevraagd een notitie op te stellen met concrete stappen."

Tot slot bracht Polinder de staat van de wegen en stoepen in Elspeet opnieuw onder de aandacht. "Hoewel we hier al vaker vragen over hebben gesteld en toezeggingen hebben gekregen, blijft de voortgang achter bij wat we hadden verwacht."