20 maart 2018

Morgen stemmen!

Column door SGP raadslid Arie van de Pol

De campagne is voorbij. Morgen verkiezingen en dan weer aan de slag. Er kwamen allerlei voornemens langs. Soms vroeg ik me af: is dit echt het eerste waarop Nunspeet zit te wachten? En: wie gaat het allemaal betalen? We weten dat het jaarlijks passen en meten is om de begroting van de gemeente sluitend te maken. Onze fractie wil problemen niet oplossen door de lasten voor de burgers en bedrijven te verhogen.

De SGP kwam niet met extra beloften. Er liggen al uitdagingen genoeg: het nemen van effectieve duurzaamheidsmaatregelen, plannen die geen geld kosten, maar juist geld opleveren. En het goed invoeren van de Omgevingswet. De wet die het mogelijk maakt dat inwoners gemakkelijker hun ideeën kunnen realiseren.

Dan zijn er zaken waarvan de bekostiging nog niet helemaal rond is: een nieuw zwembad, de herinrichting van het Stationsplein en de eerste fase van het scholenbouwprogramma. Ook het lopende werk gaat door: woningbouw, herinrichting van het buitengebied e.d.

Als we al deze zaken tot een goed einde kunnen brengen, gaan we een succesvolle collegeperiode tegemoet.

Van belang is de vraag wie dit allemaal gaat uitvoeren. In zo'n geval kijk ik graag even achterom. Over de Rondweg-Oost, De Kolk en de woningbouwlocaties in Nunspeet, Elspeet en Hulshorst is al veel gezegd. De Raad van State en de provincie Gelderland haalden in 2014 nog een streep door deze plannen. Jaap Groothuis zorgde ervoor dat die problemen in één collegeperiode werden opgelost. En daar bleef het niet bij: de verfijningsplannen, Woningbouw op Maat, de pauzewoning en tal van andere zaken staan op zijn naam. Leen van der Maas zorgde voor een degelijke begroting en voor het plan om de schoolgebouwen eindelijk te gaan vernieuwen. Ook niet onbelangrijk: in Nunspeet krijgen eenverdieners een vergoeding als ze hun kinderen naar de duur geworden peuteropvang brengen. De regering liet dat achterwege. Van der Maas zorgde ervoor.

Daarom: Kies voor zekerheid. De SGP is uw vertrouwen waard.