21 oktober 2021

Nuchter Nunspeet

Nuchterheid

Als Veluwenaren staan we bekend om onze nuchterheid. Die nuchterheid is ook vaak te horen tijdens commissie- en raadsvergaderingen. We houden ons het liefst bezig met het aanpakken van échte problemen en symboolpolitiek laten we liever links liggen.  Maar deze nuchtere aanpak komt elke vier jaar een beetje in de knel. Zodra de verkiezingen in zicht komen is symboolpolitiek meer regel dan uitzondering. Veelkleurige vlaggen, moties gericht op de landelijke politiek en allerlei ‘dagen van’ passeren deze maanden de revue. De inhoud -het oplossen van échte problemen- is dan soms ver te zoeken.

Als SGP kiezen we liever voor daadkrachtige, sobere en doelmatige aanpak. Ons richten op de taken die we hebben. Het is wel opvallend dat in de laatste maanden voor de verkiezingen dit soort onderwerpen en moties om de hoek komen kijken. Gevolgd door een serie persberichten met prachtige veelkleurige foto’s. Soms zelfs van meerdere partijen tegelijk die allemaal het succes proberen te claimen. Als SGP proberen we nuchter te blijven en de taken op te pakken waarvoor u ons hebt gekozen. Ons werk doen, zogezegd. Niet meer en niet minder.

Zoek eens op internet op ‘dag van’ en bekijk die lijst eens.  U zult veel onderwerpen tegenkomen waar we de vlag voor uit kunnen steken of een motie voor kunnen indienen. Waarom zou je wel een motie indienen die internationale vrouwenrechten promoot (hoe belangrijk ook!), maar dien je geen motie in die de rechten van Oeigoeren in China op de kaart zet of vervolgde christenen in het Midden-Oosten steunt? Daarom zijn we tegen op deze paar uitgelichte momenten. Hiermee vraag je aandacht voor een bepaalde groep of thema, maar tegelijkertijd doe je dat bij andere zaken of thema’s niet, die net zoveel aandacht verdienen.

Zijn er ook goede voorbeelden die wél betekenis hebben? Jazeker! Denk bijvoorbeeld aan de recente week tegen de eenzaamheid in Nunspeet. Hierbij heeft de gemeente de maatschappelijke organisaties -zoals instellingen, verenigingen en kerken- betrokken. Dat is wat we graag zien. Een gemeente die niet met de waan van de dag meewaait, maar koers houdt. Aandacht besteden aan acties die verschil maken. Gewoon. Nuchter Nunspeet.

Nuchter Nunspeet