13 april 2016

SGP blij met jobcoach

Bron: Nunspeet Huis aan Huis
NUNSPEET - De aanstelling van een jobcoach werd dankzij de inzet van de SGP in het coalitieakkoord opgenomen. Enkele maanden geleden is deze aangesteld. In februari van dit jaar stelde Harm Jan Polinder een aantal schriftelijke vragen over het doen en laten van jobcoach. Hij heeft nu uitgebreid antwoord van het college ontvangen. De eerste resultaten zijn positief.

SGP-raadslid Harm Jan Polinder is blij met de eerste resultaten van de jobcoach. Het is geweldig nieuws dat sinds augustus 2015 35 mensen met een uitkering door de jobcoach aan werk zijn geholpen en 21 mensen via een proefplaatsing. Eigen foto

De jobcoach heeft verschillende taken. De belangrijkste is om mensen die momenteel een uitkering via de gemeente ontvangen aan het werk te helpen. Vanaf augustus 2015 werkt de jobcoach fulltime voor Nunspeet. In 2025 heeft de jobcoach 29 uitkeringsgerechtigden aan een betaalde baan geholpen en 15 personen aan een proefplaatsing of een leer-werkplek. In januari 2016 gaat het over zes betaalde banen en zes proefplaatsingen of leer-werkplekken. Ongeveer 15 personen hebben in 2015 geen uitkering aangevraagd en nodig gehad, omdat ze voortijdig door de jobcoach en de reïntegratieconsulent begeleid zijn naar werk of vervolgstudie. Regelmatig worden door de jobcoach werkgevers bezocht. Ook is er een intensieve samenwerking met de Inclusief Groep om arbeidsplaatsen en leerwerktrajecten mogelijk te maken. De samenwerking tussen jobcoach, straathoekwerk en RMC komt steeds beter tot ontwikkeling. Zo werd samen een schoolverlater van 17 jaar aan een werkgever geholpen. Een van de taken van de jobcoach is ook om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt klaar te stomen voor die arbeidmarkt. Het college verwacht dat de jobcoach in 2016 40 uitkeringsgerechtigden aan werk zal helpen. Harm Jan Polinder is er blij mee.