25 januari 2018

SGP fractie fietst rondje Elspeet

Al enkele jaren bezoekt de SGP fractie op een zaterdagochtend -bij voorkeur op de fiets-  een aantal bedrijven in één van onze kernen. Dit keer was Elspeet aan de beurt. De ochtend begon met een bezoek aan Hoveniersbedrijf Stip. Henriekus Stip is de derde generatie die binnen dit bedrijf werkzaam is, hij wist enthousiast te vertellen hoe belangrijk ‘duurzaam hovenieren’ is voor zijn bedrijf. “Al 30 jaar gebruiken we alleen organische meststoffen en geen kunstmest. Daarnaast doen op een duurzame manier aan onkruidbestrijding, waarbij geen bestrijdingsmiddelen meer worden gebruikt die slecht zijn voor het milieu.’’ Het hoveniersbedrijf wordt ook ingezet door de gemeente Nunspeet. “In Elspeet is er al lange tijd een probleem met de afvoer van het hemelwater. De gemeente heeft ons gevraagd om tuinen te ontwerpen voor nieuwe woningen in Elspeet, waarbij maximaal rekening gehouden wordt met een duurzame afvoer van het hemelwater.”

Hierna werd koers gezet naar Hotel en Congrescentrum Mennorode, waar de directie een rondleiding gaf en de fractie te woord stond. De toevoeging ‘Hotel’ kent het bedrijf pas sinds 2016, daarvoor was Mennorode alleen een Congrescentrum. “Veel inwoners van onze gemeente kennen ons bij naam, maar hebben geen idee dat hier zo’n groot park ligt. We hebben een park van 10 hectare groot, midden tussen de bossen. In ons hotel bevinden zich 172 kamers.” Ook dit bedrijf heeft contacten met de gemeente. “We hebben in goed overleg met de gemeente een mast mogen plaatsen waardoor op een groot deel van ons terrein goede wifi beschikbaar is.” Duurzaamheid is belangrijk voor Mennorode. “We innoveren volop, om zo klaar te zijn voor een duurzame toekomst!”

Tot slot werd een bezoek gebracht aan camping ‘De Meulebarg’. Eigenaar Teo van Voorst leidde de fractie rond en presenteerde de uitbreidingsplannen van de camping, waarover continu contact is met de gemeente en de verantwoordelijk wethouder Jaap Groothuis. “Dankzij een goede samenwerking is uitbreiding mogelijk en kunnen we stappen zetten. Voor ons bedrijf is deze uitbreiding heel belangrijk, we vinden het fijn dat de gemeente hierin actief meedenkt.” Na deze rondleiding werd de ‘bedrijvenochtend’ afgesloten. Lijsttrekker Chris Stoffer: “Het was goed en leerzaam om weer een aantal ondernemers te spreken. Informatie die we opdoen kunnen we weer gebruiken in ons werk als raadslid. Altijd mooi om te zien hoeveel verschillende bedrijven binnen onze gemeente actief zijn. Daar zijn we blij mee!”