13 december 2016

SGP: geen halve ton in website

Deze week staat het 'Uitvoeringsplan Duurzaamheid 2017' op het agenda van de commissie Ruimte en Wonen. De SGP is blij met de aandacht die het thema Duurzaamheid krijgt, maar de keuzes die gemaakt worden kunnen geen instemming van de SGP fractie krijgen. Raadslid Marcel van Klompenburg: "Duurzaamheid is belangrijk, maar in dit plan wordt de verkeerde focus gelegd. Er wordt bijvoorbeeld 50.000 euro gereserveerd voor de realisatie van een website en andere communicatiemiddelen over het thema duurzaamheid, dat is wat ons betreft niet wat echt gaat bijdragen aan duurzaamheid. In heel ons land is terug te zien dat succesvol duurzaamheidsbeleid uit het bedrijfsleven afkomstig is. Die ontwikkelingen moeten we stimuleren."

Naast de ontwikkeling van communicatiemiddelen wil de gemeente een elektrische deelauto lanceren die overdag voor ambtenaren en 's avonds voor inwoners van Nunspeet te gebruiken is. "Concepten met deelauto's zijn sterk in opkomst. Er worden mooie successen mee geboekt, dus op zich begrijpelijk dat de gemeente hier iets mee wil doen. Maar volgens mij loop je de markt voor de voeten door zelf met zo'n concept te komen. Daarnaast wordt niet in het plan genoemd dat de deelauto in plaats komt van huidige vervoersmiddelen, waardoor ook niet duidelijk is waarom het duurzaam zou zijn. Als de auto voor extra verkeersbewegingen gaat zorgen is het juist niet duurzaam."

De oplossing heeft de SGP paraat. "Financieel gezien gaat het in totaal nu om een bedrag van 145.000 euro en de komende jaren nog meer. Het belang van duurzaamheid en het investeren in duurzaamheid zien we in. Wij willen het geld echter liever in een fonds stoppen waar bedrijven voor duurzame innovaties een beroep op kunnen doen. Zodat bedrijfsleven en gemeente samen optrekken. Als elke gemeente 50.000 euro in een website gaat stoppen heb je het in totaal over tientallen miljoenen, moet je nagaan wat het bedrijfsleven met dat geld zou kunnen doen, waarbij er wél aantoonbaar winst gemaakt wordt op het gebied van duurzaamheid."