26 januari 2018

SGP: inburgeringscursus moet veranderen

De SGP fractie heeft donderdagavond in de gemeenteraad tijdens het vragenhalfuur bij monde van raadslid Harm Jan Polinder opgeroepen de inburgeringscursus van de gemeente Nunspeet te veranderen. Aanleiding is berichtgeving over een christelijk Syrisch gezin wat geïntimideerd en bedreigd werd door een aantal andere Syrische personen. De bedreigingen kwamen tot een hoogtepunt tijdens de bijeenkomsten van de lokale inburgeringscursus. Raadslid Harm Jan Polinder: “Omdat er Arabisch werd gesproken tijdens de cursus kon de cursusleiding niet verstaan wat er werd gezegd en dus ook niet ingrijpen. Uiteindelijk hebben de slachtoffers hier melding van gemaakt, waarna de gemeente de oplossing heeft aangedragen om de slachtoffers over te plaatsen naar de cursus in Zwolle. Wat ons betreft een vreemde zaak, maar de onrust was wel voorbij, omdat het op de cursus in Zwolle verboden is Arabisch te spreken. Het lijkt ons vanzelfsprekend dat Arabisch spreken tijdens de inburgeringscursus overal verboden is, maar dat blijkt niet zo te zijn. We hebben het college opgeroepen om met de aanbieder van de cursussen binnen Nunspeet in gesprek te gaan, om ook hier Arabisch spreken tijdens de cursus te verbieden.”

De SGP is groot voorstander van de inburgeringscursus, maar heeft twijfels bij het effect van de cursus binnen onze gemeente. “Het kan niet zo zijn dat personen die andersdenkenden niet accepteren en zelfs bedreigen en intimideren toch de inburgeringscursus halen. Het is leuk als mensen weten hoe ze een tompouce moeten eten, dat worst bij boerenkool hoort en hoe het Wilhelmus klinkt, maar dat is wat ons betreft niet de kern waar het om draait. Iedereen heeft fatsoenlijk en respectvol om te gaan met anderen en anders is er wat ons betreft geen plaats binnen onze prachtige gemeente.”

Namens het college antwoordde Burgemeester Van de Weerd: “Toen ons deze situatie ter ore kwam zijn we als gemeenten met betrokkenen in gesprek gegaan, onze conclusie was dat er geen sprake was van religieus gemotiveerde onrust. We hebben besloten de personen uit elkaar te halen, waardoor inderdaad een familie is overgeplaatst naar een cursus elders. Het verbieden van Arabisch spreken gaat ons te ver.” De SGP is hier teleurgesteld in. Polinder: “We houden in de gaten of dit soort en andere gevallen vaker voorkomen, en wanneer dat zo is, zullen we hier opnieuw aandacht voor vragen. Uit landelijke media blijkt dat op veel plekken sprake is van religieus gemotiveerde onrust, we roepen mensen die dit binnen onze gemeente signaleren op om zich te melden.”