5 december 2017

SGP kiest voor duurzame toekomst

De SGP-fractie van de gemeente Nunspeet heeft haar verkiezingsprogramma gepresenteerd. De fractie gaat de komende verkiezingen in met als thema ‘Duurzame toekomst.’. Fractievoorzitter en lijsttrekker Chris Stoffer: „We zetten in op duurzaamheid op alle maatschappelijke terreinen en op verduurzaming van ons beleid.”

In de achterliggende periodes heeft de SGP continu verantwoordelijkheid genomen in het college. Met het huidige verkiezingsprogramma wordt dat beleid voortgezet. Toch zijn er de nodige wijzigingen in het verkiezingsprogramma ten opzichte van vier jaar geleden. Stoffer legt uit: „Het zou niet goed zijn als het verkiezingsprogramma een kopie is van vier jaar geleden. We hebben namelijk heel veel gerealiseerd van wat vier jaar gelezen nog in het verkiezingsprogramma stond. Daarnaast zijn er vanuit de rijksoverheid veel taken voor de gemeente bijgekomen, zoals de participatiewet, jeugdzorg en uitvoering van de AWBZ. Afgelopen jaren hebben we daar handen en voeten aan gegeven.”

Duurzame toekomst
De komende jaren zet de SGP opnieuw in op duurzaamheid. Stoffer: „We zijn in de gemeentelijke duurzaamheidsindex op een gedeelde eerste plek uitgekomen. Daar zijn we trots op en dat willen we graag zo houden. Stilzitten hoort daar niet bij: we moeten werk blijven maken van duurzaamheid.” De SGP-fractie kijkt daarbij verder dan alleen milieu en klimaat, legt hij uit: „We kijken naar duurzaamheid op alle terreinen. Een van onze speerpunten is bijvoorbeeld sociale duurzaamheid – mensen met elkaar verbinden. Ook zetten we in op duurzaam omgaan met onze mantelzorgers. Vandaar dat we de komende jaren extra willen inzetten op respijtzorg om zodoende de mantelzorgers te ontzien. Er komt namelijk steeds meer op hen af.” De slogan ‘Duurzame toekomst.’ heeft ten slotte ook nog een diepere onderlaag, vertelt Stoffer: „We zijn maar kort op deze wereld en willen in die tijd optimale rentmeesters zijn van Gods schepping. Ook willen we duurzaam blijven omgaan met de zondag als rustdag.”

Tevreden

De SGP kijkt tevreden terug op de achterliggende periode. Stoffer: „Het heeft veel te lang geduurd, maar we zijn blij dat uiteindelijk drie grote projecten van de grond zijn gekomen: bedrijventerrein De Kolk, de Oostelijke Rondweg en de nieuwe woonwijk Molenbeek. In de komende periode zal verder invulling aan deze projecten moeten worden gegeven. We doen daarvoor een voorzet in ons verkiezingsprogramma. Daarnaast is maar weer gebleken dat het erg langdurige trajecten zijn voordat de schop in de grond gaat. Daarom willen we in de komende periode alweer vooruit kijken naar de woningbehoefte op lange termijn. Misschien moeten we al wel gaan kijken naar een volgende woonwijk, na Molenbeek. Dat willen we de komende periode oppakken.”

Het verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst, die twee weken geleden werd gepresenteerd, zijn terug te vinden op nunspeet.sgp.nl. Stoffer: „Daar vinden inwoners van Nunspeet begin volgend jaar ook meer informatie over onze verkiezingscampagne. Bij de vorige verkiezingen hadden we ons verkiezingskwartet en dat bleek een groot succes. Vanaf februari kunnen alle huishoudens in Nunspeet weer een exclusief spel bij elkaar sparen. Houd ons dus in de gaten!”

Lees het complete verkiezingsprogramma via deze link.