30 juni 2023

SGP noemt belang Nuwenspete

De SGP houdt het college graag scherp. Tijdens de laatste raadsvergadering vroeg ze daarom aandacht ook de belangen van de kleine(!) culturele partners te dienen.

Want juist daar zit het lokale initiatief. Vandaar dat raadslid Johan van den Hoorn het college heeft gevraagd (foto) om ook de huisvesting van Heemkundige vereniging Nuwenspete mee te nemen in het opstellen van het beleidsplan Kunst en Cultuur. De huisvesting van deze vereniging is namelijk onzeker. Hoewel het formeel gezien een kleine organisatie betreft, heeft deze vereniging wel 800 leden. Ook heeft ze een grote rol in het doorgeven van erfgoed, gebruiken, kennis et cetera.

Voorafgaand aan de raadsvergadering bestond er onzekerheid of Nuwenspete de verdiende aandacht zou krijgen.

Uit de vraagstelling volgde een toezegging van het college om Nuwenspete de noodzakelijke steun te bieden.

Nadat de SGP al aandacht vroeg voor koren, vraagt ze nu dus ook aandacht voor andere culturele spelers. Het blijft belangrijk dat raadsleden het beleid invullen vanuit maatschappelijke behoefte. Een positief kritische noot als deze helpt daarbij.