14 december 2017

SGP Nunspeet blij met nieuws over ‘sleutelkluisjes’

De SGP fractie is verheugd over het nieuws dat er een doorbraak lijkt te zijn in het zogeheten ‘sleutelkluisjesprobleem’. Begin van dit jaar kwamen er signalen vanuit welzijnsorganisatie Het Venster dat er onveilige situaties zouden bestaan voor mensen die zorg aan huis nodig hebben. Thuiszorgorganisaties maken vaak gebruik van onveilige sleutelkluisjes om de toegang tot een woning te krijgen. In een aantal gevallen bleek dat niet alleen thuiszorgorganisaties toegang tot een woning kregen maar dat er ook inbraken werden gepleegd met de sleutels uit sleutelkluisjes. SGP raadslid Harm Jan Polinder: “We hebben dit probleem vanaf het begin serieus genomen. De overheid vraagt van inwoners om steeds langer thuis te blijven wonen, maar dat mag niet leiden tot onveilige situaties.”

Volgens Harm Jan Polinder is de oplossing lastiger dan op het eerste gezicht lijkt. “Er zijn allerlei verschillende zorgverleners in onze gemeente actief die toegang nodig hebben tot de verschillende woningen. Zij werken vaak elk  met eigen systemen en eigen protocollen om een woning te betreden. Het bleek ontzettend lastig te zijn om die allemaal op één lijn te krijgen. Vervolgens werd er naar de gemeente gekeken, waarbij middels een initiatiefvoorstel van een aantal raadsleden een oplossing werd voorgesteld op kosten van de inwoners van onze gemeente. Dat leek ons niet de juiste oplossing.”

“Onze indruk was dat het geld niet zozeer het probleem was, maar de bereidheid om als zorgaanbieders gezamenlijk om tafel te gaan en het probleem op te lossen. We hebben het college halverwege dit jaar dringend opgeroepen om die faciliterende rol op te pakken, de betrokken organisaties met elkaar om tafel te zetten en zo de partijen zelf tot een oplossing te laten komen.”

Die oplossing lijkt er te komen. “In de gemeente Wijk bij Duurstede draait nu een pilot met dertig veilige cilindersloten waar thuiszorgorganisaties op een veilige manier toegang kunnen krijgen tot een woning zonder daarvoor een sleutel uit een sleutelkluisje te gebruiken. In Nunspeet wordt nu vanuit het platform ‘wonen, welzijn en zorg’ een proef gestart met een soortgelijke oplossing. We hopen van harte dat die proef succesvol uitpakt zodat zorgaanbieders op een verantwoorde en veilige manier toegang kunnen krijgen tot woningen van mensen die thuiszorg nodig hebben. We wachten het vervolg in spanning af!”