25 januari 2018

SGP Nunspeet introduceert verzamelschaakbord

Onder dit filmpje lees je het persbericht 'SGP Nunspeet introduceert verzamelschaakbord'

Nunspeet – Speciaal voor de inwoners van Nunspeet, Elspeet, Hulshorst en Vierhouten introduceert de SGP-fractie van de gemeente Nunspeet een uniek verzamelschaakbord. Tot D.V. 21 maart ontvangen de ruim tienduizend huishoudens wekelijks een flyer waarmee ze het schaakbord, inclusief een handig bewaardoosje, bij elkaar kunnen sparen. Lijsttrekker Chris Stoffer vertelt: „Het schaakbord bevat niet alleen unieke schaakstukken die alles met de gemeente Nunspeet te maken hebben, maar sluit ook naadloos aan bij ons thema 'Duurzame toekomst.'.”

Het verzamelschaakbord is uniek in Nederland, weet Stoffer. „Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van vier jaar geleden waren wij de enige partij met een verzamelkwartet. Dat kwartet was een groot succes en we kregen vanuit het hele land aanvragen.” Lachend: „Doordat het zo'n succes was, wordt het nu door diverse partijen in Nederland gekopieerd. We weten van een aantal gemeenten die hun eigen verzamelkwartet verspreiden. Daarom wilden wij met iets nieuws voor de dag komen dat ook nog eens heel duurzaam is.”

Verzamelschaakbord

Met de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur besloot de SGP om dit keer een schaakbord te ontwikkelen. „Het leuke aan ons schaakbord is dat het helemaal bij onze gemeente past”, vertelt Stoffer enthousiast. „We hebben bijvoorbeeld een schaakstuk van het Transferium en van de dorpskerk in Elspeet. En natuurlijk hebben we in plaats van een paard een edelhert geïntroduceerd.”

Volgens Stoffer past het schaakbord uitstekend bij het thema 'Duurzame toekomst.': „Het hele schaakspel is van papier. Voor het schaakbord kozen we bovendien FSC-papier, zodat we zeker zijn van een duurzame herkomst. We gebruiken niet meer papier dan nodig is. Als het schaakbord aan het einde van zijn levenscyclus is gekomen, kan het papier ook nog eens gemakkelijk gerecycled en hergebruikt worden.”

Schaken

Schaken heeft het imago van een ingewikkeld en lang spel, maar dat is volgens Stoffer maar ten dele waar. „Je kunt heel makkelijk leren schaken. Op onze website nunspeet.sgp.nl staan bovendien de spelregels en een vlog met uitleg. Zo kunnen de inwoners snel een potje schaken.” Lachend: „Daarmee bevorderen we ook nog eens de quality time in gezinnen!”

Het schaakspel wordt verspreid vanaf de eerste week van februari. Wie een aflevering van het schaakbord heeft gemist, kan deze in de komende weken zelf downloaden deze pagina.