1 juni 2023

SGP stelt kaders en kadernota Sport en bewegen centraal in perspectievennota

In de raadsvergadering van 1 juni werd de perspectievennota behandeld. Een moment van beschouwing door alle fracties. En een perspectief te schetsen dat het college kan meenemen naar de vorming van de begroting.

Fractievoorzitter Harm Jan Polinder voerde het woord namens de SGP-fractie. Met een positief kritische noot bij de woordvoering van andere fracties en een constructieve opmerking in eigen bijdrage, werd de aanpak en de structuur van het welzijnswerk een punt waar het college mee aan de slag gaat.

Speerpunt voor de SGP-fractie was de kadernota Sport en bewegen in de bijdrage.

Wij willen dat we eerst de discussie voeren over de kadernota in de breedte, in plaats van sportonderwerpen één voor één op te pakken.

Zowel wat betreft efficiëntie en effectiviteit in besteding van gemeentelijke gelden, als voor de invulling van de kaderstellende rol die de gemeenteraad heeft voor het uit te voeren beleid. Dus eerst vragen als: wat zien we wel of niet als basissport, in welke accommodaties zou de gemeente derhalve moeten investeren? In plaats van nu de sportonderwerpen (investeringen in locaties) uit het raadsakkoord per stuk op te pakken.

Onze andere twee punten (onderzoek en aandacht voor geluidsoverlast A28 en verbetering van bewegwijzering en onderhoud trottoirs in de kernen) zijn ook benoemd in de woordvoering. Dat is reeds staand beleid. Het college moet alleen met de uitvoering aan de slag.

De woordvoering sloot Harm Jan Polinder af met de Bijbel als de perspectievennota. En vanuit dat licht, wenste hij daarin de fracties, het college en de ambtelijke organisatie wijsheid.

De raadsvergadering met de bijdrage over de perspectievennota is terug te zien en luisteren via nunspeet.raadsinformatie.nl

De foto bij dit artikel is genomen tijdens de beëdiging van de heer drs. M.M. (Michel) Bergshoef als lid van de algemene rekenkamercommissie, tijdens de genoemde raadsvergadering.