26 mei 2016

SGP stelt vragen over avondvierdaagse

De SGP fractie heeft donderdagavond bij monde van raadslid Harm Jan Polinder vragen gesteld over het bericht dat de avondvierdaagse van 2016 weleens de laatste zou kunnen zijn. Harm Jan Polinder: “De regels en bepalingen waar organisaties aan moeten voldoen om een evenement te organiseren zijn echt enorm. Op zich wel begrijpelijk, gemeenten proberen na verschillende incidenten het risico op claims te verkleinen als er iets fout gaat. Met de vergunningsverlening was elders in Nederland nog weleens iets mis, dus het aantal regels en bepalingen wordt flink opgeschroefd.”

De vergunningsverlening voor de avondvierdaagse telt vier pagina’s en werd vier weken voor de avondvierdaagse door de organisator ontvangen. “Ik heb die vergunningsverlening ook ontvangen, de organisatie moet aan wel heel veel voorwaarden voldoen op het gebied van veiligheid en sanitair. Belangrijke onderwerpen, maar wat ons betreft kan het wel een tandje minder. De organisatie is bijvoorbeeld verplicht om bij slecht weer een poncho te hebben voor iedere deelnemer en de organisatie moet een heel aantal mobiele toiletvoorzieningen regelen, terwijl deelnemers allemaal uit de directe omgeving van de startplek komen en daar hoogstens een kwartier zijn. Kortom: het mag wel iets minder.”

Tijdens de raadsvergadering van donderdagavond stelde de SGP fractie de kwestie aan de orde. “We hebben het college gevraagd om hier naar  te kijken, ook voor toekomstige evenementen. Want het is langzamerhand een trend dat vrijwilligers het niet meer aandurven om dergelijke evenementen te organiseren. Wat ons betreft moet dat echt stoppen. We zien liever dat de gemeente samen met de organisators van dergelijke evenementen in gesprek gaat om een mooi evenement neer te zetten, om samen per evenement te kijken welke maatregelen echt nodig zijn.”