9 februari 2018

SGP stelt vragen over Buurtwacht Nunspeet

De fractie van de SGP heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders over de Buurtwacht Nunspeet. Aanleiding is het weigeren van een kleine financiële bijdrage door de gemeente aan het lokale initiatief Buurtwacht Nunspeet. Raadslid Lambert van de Weerd legt uit: “Volgens Melvin Bakker van Buurtwacht Nunspeet krijgt Buurtpreventie Elspeet wel een financiële bijdrage voor hun werkzaamheden. Dat lijkt tegenstrijdig en daarom uitte Melvin Bakker zijn teleurstelling over deze gang van zaken via de media. Reden voor ons om hierin te duiken vragen te stellen. Temeer omdat we de meerwaarde zien van een lokale Buurtwacht.”

De totale gevraagde bijdrage is €2755,00. Melvin Bakker legt uit waarvoor dit bedrag nodig is: “Dit is het bedrag wat wij qua bijdrage van de Gemeente Nunspeet nodig hebben om ons werk als vrijwilligers goed te kunnen uitoefenen. Denk aan het onderhouden van de app en aanschaf van diverse artikelen, zoals hesjes en portofoons. Daarnaast maken we de nodige telefoonkosten, we vinden niet dat die door vrijwilligers zelf vergoed zouden moeten worden.” Lambert van de Weerd: “Een relatief kleine bijdrage kan een grote opbrengst hebben in dit geval. Bij ‘opbrengst’ denken wij dan met name aan gevoel van veiligheid, saamhorigheid en burgerinitiatief, waar de gemeente volgens ons aan bij moet dragen en moet stimuleren. Dit prachtige initiatief van de Buurtwacht heeft de afgelopen jaren al zijn meerwaarde getoond en daarom moeten we dit volgens ons als gemeente omarmen.”

De SGP stelt een aantal concrete vragen aan het college. “Het gaat om een relatief kleine bijdrage voor de gemeente met een in onze ogen groot rendement. We hebben daarom gevraagd of het college het werk van de Buurtwacht kent en of het college bereid is samen met initiatiefnemers tot een oplossing te komen. Daarnaast hebben we gevraagd het bedrag alsnog beschikbaar te stellen en toe te lichten waarom Buurtpreventie Elspeet wel een bijdrage ontvangt.”  Naar verwachting zal het college binnen enkele weken reageren op de vragen van de SGP.