26 januari 2017

SGP stelt vragen over internet

De SGP fractie heeft bij monde van raadslid Harm Jan Polinder aandacht gevraagd over te toekomstbestendigheid van internetverbindingen binnen de gemeente. Hij deed dit tijdens het vragenhalfuur in de raadsvergadering. Aanleiding hiervoor was een bezoek van de SGP fractie aan de voetbalvereniging in Hulshorst en twee bedrijven. “We krijgen al langere tijd signalen dat op de industrieterreinen en in de buitengebieden de internetverbindingen op veel plekken slecht zijn. Er is geen glasvezel, terwijl steeds meer bedrijven en verenigingen gebruik maken van internetverbindingen om kassasystemen en webshops draaiende te houden. Daarnaast zijn er steeds meer bedrijven die naast de huidige activiteiten een webshop hebben. Een ondernemer vertelde ons tijdens het werkbezoek dat het soms een minuut duurt om een afbeelding te uploaden op zijn webshop.”

Er bestaan al initiatieven en stichtingen die het doel hebben de internetsnelheden te vergroten. “Het is ons onduidelijk wanneer en voor wie dit resultaat gaat opleveren. Wat ons betreft moet de gemeente er alles aan doen om samen met de betreffende verenigingen en bedrijven naar oplossingen te zoeken. Uiteraard is het niet alleen aan de gemeente, maar wat ons betreft begint het wel bij de gemeente, al is het maar om de regie te voeren en te bemiddelen.”

Het college antwoorde tijdens de raadsvergadering positief op de vragen van de SGP. Wethouder Storteboom: “Voor het grootste deel ligt het bij de bedrijven zelf, hoewel we als gemeente ons inzetten en blijven inzetten via bijvoorbeeld de stichting Breedband. We zullen betrokkenen die dit aangaat ook blijven informeren. Daarnaast helpt het als bedrijven zich organiseren en gezamenlijk optreden richting bedrijven die verantwoordelijk zijn voor de glasvezelverbindingen en ook richting de stichting Breedband en soortgelijke initiatieven.” De SGP fractie zal de bedrijven en verenigingen die bezocht zijn hierover informeren. “Daarnaast roepen we bedrijven en verenigingen die tegen soortgelijke problemen aanlopen zich te verenigen, meld je bij het gemeentehuis, zodat er gezamenlijk opgetreden kan worden.  Onze maatschappij wordt steeds meer digitaal, het is belangrijk voor verenigingen en bedrijfsleven dat onze verbindingen toekomstbestendig zijn en geen obstakels vormen.”