27 april 2016

SGP vraagt aandacht voor onderwijshuisvesting

De fractie van de SGP heeft in haar bijdrage voor de programmabegroting 2017-2019 aandacht gevraagd voor de onderwijshuisvesting in de Gemeente Nunspeet. In het college-akkoord zijn op initiatief van de SGP afspraken gemaakt om na jaren van bezuinigen, nu tijd en geld vrij te maken voor de onderwijsgebouwen in de gemeente Nunspeet. Lambert van de Weerd namens de fractie van de SGP: ‘Er zijn in onze gemeente gelukkig diverse scholen, maar helaas zijn er daarvan enkele die echt verouderd zijn. Als fractie maken wij ons daar al lange tijd zorgen over. Wij ontvangen signalen dat er, met het oog op de lange termijn, nu echt geïnvesteerd moet worden in goede huisvesting. Denk aan een Da Costaschool in Elspeet. Wat ons betreft is het niet lonend om daar nog veel geld voor onderhoud in te stoppen. Als SGP vinden wij dat de Gemeente Nunspeet de verantwoordelijkheid moet nemen om nieuwbouw heel serieus te overwegen. Daar zal geld voor vrij gemaakt moeten worden.”

Vorig jaar diende de SGP een motie in bij de begrotingsbehandeling om niet langer te bezuinigen op onderwijs maar extra geld te investeren. “Die motie werd gelukkig aangenomen, daardoor voorkwamen we dat €100.000,- voor onderhuisvesting elders gebruikt zou worden. De gemeente heeft op zich geen verantwoordelijkheid voor het dagelijks onderhoud van de gebouwen, maar aan de andere kant is het in ieders belang dat er goede gebouwen staan. Bij nieuwbouw is de Gemeente wel verantwoordelijk en het is nu van ontzettend groot belang dat er geld gereserveerd wordt en een lange termijn plan op tafel komt om de sterk verouderde gebouwen te vervangen door toekomstbestendige onderwijsgebouwen die voldoen aan de eisen van deze tijd.”

De SGP fractie gaat het komende jaar stevig inzetten voor betere onderhuisvesting. “Het is een uitdaging om geld in de begroting vrij te spelen voor onderwijs, nu er veel geld naar sport gaat de komende tijd. Denk aan de financiering van De Brake. Maar onderwijs is het niet waard om het ondergeschoven kind te laten zijn.  Deze belangrijke levensbehoefte vormt de basis voor een gezonde en goede gemeenschap, waar iedereen uiteindelijk profijt van heeft. Wat ons betreft is het hoog tijd om onderwijs hoog op de agenda te zetten. Wij dagen het college dan ook uit om het college-akkoord ten uitvoer te brengen.”