7 april 2022

SGP wil actie voor woonruimte jongeren

De fractie van de SGP in Nunspeet krijgt steeds meer signalen van jongeren die heel moeilijk in hun eigen woonplaats een huis kunnen vinden. Zowel koop en huurwoningen zijn bijna niet beschikbaar voor deze doelgroep. Aanleiding voor raadslid Marien Klein om samen met collega Marcel van Klompenburg schriftelijke vragen te stellen aan het college: “De nood wordt steeds hoger. De koophuizen voor starters zijn voor hen te duur en de huurhuizen zijn voor hen veelal niet beschikbaar. Daarbij komt dat een fors deel van de beschikbare woningen voor andere doelgroepen worden gebruikt, zoals statushouders. Het binden van jongeren aan en in onze gemeente, is van groot belang. Zeker voor de vitaliteit van onze dorpen en voor het invullen van arbeidsplaatsen.”

In een eerder stadium heeft de fractie van de SGP het college al gevraagd om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om tijdelijk recreatiewoningen beschikbaar te stellen voor permanente bewoning. Marien Klein: “We hebben daarop aangedrongen om de ergste woningnood te lenigen. De uitwerking laat nog wat op zich wachten, daar mag meer haast mee gemaakt worden. Wat ons betreft moet er zo snel mogelijk in beeld worden gebracht welke aanvullende mogelijkheden er zijn om jongeren aan een passende woonruimte te helpen. In ieder geval tijdelijk, bijvoorbeeld met tijdelijke woningen op erven of erfdeling in het buitengebied.” Gezien de urgentie heeft de SGP fractie gevraagd om voortvarend aan de slag te gaan en nog voor de zomervakantie een verkenning aan de gemeenteraad te presenteren. Dan kan het beleid nog dit kalenderjaar in uitvoering worden gebracht.