7 februari 2022

SGP wil meer aandacht aanrijtijden hulpdiensten

De aanrijtijden van hulpdiensten in de gemeente Nunspeet worden voortaan jaarlijks aan de gemeenteraad gerapporteerd, tenminste als het aan de SGP ligt. De partij wil dat het college met een structureel actieplan komt om tot verbetering van aanrijtijden te komen. SGP-lijsttrekker Harm Jan Polinder legt uit: “De afgelopen periode is er veel te doen geweest over de aanrijtijden van de brandweerauto’s. Er zijn allerlei garanties gegeven en beloftes gedaan, die moeten goed gemonitord worden. Het gaat tenslotte om de veiligheid van onze inwoners.”

Ook de aanrijtijden van ambulances verdienen blijvend aandacht. “Drie jaar geleden hebben we daar al flink op ingezet, onder andere via de landelijke politiek. Het gevolg was toen dat Kees van der Staaij het in een Kamerdebat inbracht. Toenmalig minister Bruins beloofde vervolgens ermee aan de slag te gaan. Er is toen een gesprek geweest, onder andere met onze burgemeester. Helaas heeft dit niet tot structurele verbeteringen geleid. Sindsdien is het weer stil. Die stilte mag van ons niet blijvend zijn.”

Met name in Elspeet en Vierhouten zijn ambulances nog regelmatig te laat. “Het is en blijft schrijnend dat een ambulance jaarlijks in een heel aantal gevallen niet binnen de wettelijke normtijd arriveert. Dat is puur het gevolg van de macht van zorgverzekeraars die gewoon vertikken zich aan de wettelijke eisen te houden. Dat moet een keer afgelopen zijn. Het is eigenlijk om moedeloos van te worden, maar juist afgelopen maanden hebben meerdere inwoners mij op het hart gebonden ons hier voor te blijven inzetten. Daarom hebben we dit punt ook opgenomen in het verkiezingsprogramma en proberen we het in de nieuwe raadsperiode ook te realiseren. ”