6 september 2017

SGP wil snel door met plan B scholen Elspeet

Nu uit het haalbaarheidsonderzoek is gebleken dat er onder ouders geen draagvlak is voor de ontwikkeling van een Integraal Kind Centrum (IKC) in Elspeet, is het nu tijd dat ‘Plan B’ voortvarend wordt uitgevoerd. Fractievoorzitter Chris Stoffer van de SGP legt uit waarom de uitkomst van het haalbaarheidsonderzoek voor de SGP belangrijk is: “De school is van de ouders, wat ons betreft moeten we die lijn heel helder trekken. Draagvlak onder de ouders is de basis voor de toekomst van de beide scholen, daar hebben we vanaf het eerste begin duidelijk op aangestuurd bij de wethouder. De ouders kiezen ervoor om de basisscholen Da Costa en  Boaz-Jachin niet onder één dak onder te brengen. Wat ons betreft is dat een heel helder signaal en is het nu tijd om voortvarend het ‘Plan B’ op tafel te brengen. In commissieverband is al eerder gesproken over Plan B, wat voor de Da Costa school nieuwbouw zal betekenen en voor de Boaz Jachin school duurzame verbeteringen betreft. In ieder geval kunnen beide scholen een eigen locatie en identiteit behouden, waar ouders en kinderen zich ‘thuis’ voelen.”

Onderwijshuisvesting is voor de SGP aan aangelegen punt. “Zowel bij de coalitieonderhandelingen als collegeonderhandelingen hebben we daar zwaar op ingezet. We zijn blij dat er nu duidelijkheid is in Elspeet, waarbij helder geworden is welk scenario de ouders willen volgen. We hebben het college naar aanleiding van het haalbaarheidsonderzoek gevraagd nu voortvarend het vervolg op te starten.” Ook in andere kernen wil de SGP stappen zetten. “Er zijn meerdere schoolgebouwen in onze gemeente die niet meer voldoen aan de eisen van deze tijd. Met wat lapwerk worden ze jaarlijks weer klaargestoomd voor een nieuw schooljaar. Wat ons betreft is dat tijdperk voorbij en wordt het tijd dat we nu investeren in onderwijshuisvesting. We hebben daar in de begroting nu al budget voor gereserveerd, wat ons betreft pakken we nu door.”

Woensdag werden de ouders van genoemde basisscholen in Elspeet op de hoogte gebracht van het uitkomsten van het eerder gehouden haalbaarheidsonderzoek. Uit dit onderzoek bleek dat een meerderheid van ouders de ontwikkeling van een eventueel Integraal Kind Centrum met beide basisscholen onder één dag van de hand gewezen heeft. Daarmee komt er ruimte voor de uitvoering van het zogenoemde ‘Plan B’, waarbij beide scholen los van elkaar worden vernieuwd of structurele verbeteringen worden aangebracht.