10 november 2022

SGP wil voorrang voor eigen inwoners

In de commissievergadering Ruimte & Wonen heeft SGP-raadslid Gerrit Polinder het wetsvoorstel om de landelijke Huisvestingswet aan te passen aan de orde gebracht. De voorgestelde wetswijziging vanuit Den Haag geeft meer ruimte voor gemeenten om vrijkomende huurwoningen en nieuwbouwwoningen aan bepaalde doelgroepen toe te wijzen. Polinder: “Onze fractie pleit al langer voor meer ruimte om woningen lokaal toe te wijzen. Tot op heden was die mogelijkheid er vrijwel niet. Nu er ruimte ontstaan willen we graag lokaal maatwerk bieden in de sociale koop- en huursector.”

Het wetsvoorstel is nog niet definitief. “Gemeenten kunnen hiermee aan de slag zodra de Tweede en Eerste Kamer instemmen met de wet en deze officieel in werking treedt. Naar verwachting wordt dit 1 januari of 1 juli 2023, afhankelijk van de behandeling in beide Kamers. Gemeenten baseren de lokale Huisvestingsverordening op deze landelijke Huisvestingswet.”

Dankzij de voorgestelde aanpassingen krijgen gemeenten de mogelijkheid om naast huurwoningen ook koopwoningen tot de NHG-grens lokaal toe te wijzen, bijvoorbeeld aan personen met cruciale beroepen. “Het is belangrijk voor de vitaliteit van onze kernen dat jongeren kunnen blijven wonen binnen onze gemeente. Juist ook als zij een cruciaal beroep uitoefenen, zoals in het onderwijs of de zorg” geeft Polinder aan. Tijdens de commissievergadering vroeg de SGP-fractie ook om zo mogelijk de prestatieafspraken met Omnia op dit vlak aan te passen. Polinder blijft zich hard maken voor het lokale belang: “Daarnaast blijven we als SGP-fractie bij onze landelijke fractie en op andere plekken aandringen op meer mogelijkheden voor het lokaal toewijzen van woningen.”