2 december 2013

Stakenberg, onteigening en de ITV

Weblog 29 november 2013

Een korte raadsvergadering: Stakenberg, onteigening en de ITV

Afgelopen donderdagavond was het de laatste donderdagavond van de maand en dat is het moment waarop de raadsvergadering plaatsvindt.

Het was een korte raadsvergadering. In de rondvraag zijn twee vragen gesteld. Julia Vriend van Gemeentebelang vroeg naar de stand van zaken rondom het failissement van de muziekschool. Jaap Groothuis heeft een vraag gesteld over participatie van de gemeente bij een mogelijke ruilverkaveling in het gebied aan de randmeerkust. Het college heeft, bij monde van wethouder Jaap Coster, toegezegd een constructieve houding te hebben ten aanzien van de ruilverkaveling.

Er stonden drie inhoudelijke agendapunten op de agenda. De eerste betrof aanpassingen in het (recreatie)gebied rondom de Stakenberg. Marcel van Klompenburg voerde namens de SGP het woord. Het voorstel is eerder in de commissie uitgebreid besproken. Het voorstel is door de raad goedgekeurd.

Het volgende agendapunt was de onteigening van gronden voor realisatie van bedrijventerrein de Kolk. Jaap Groothuis heeft namens de SGP aangegeven dat we het zeer betreuren dat het zover moet komen dat we moeten overgaan tot onteigening. We zien echter geen andere mogelijkheden om alle benodigde gronden in eigendom te verkrijgen. De SGP heeft daarom ingestemd met het voorstel.

Het laatste inhoudelijke agendapunt betrof de vaststelling van de ITV 2030. Iedere partij heeft hierover haar zegje gedaan. Namens de SGP heb ik aangegeven dat we in kunnen stemmen met het document zoals dat is aangeboden aan de gemeenteraad. De betrokkenheid vanuit de inwoners was helaas niet al te intensief, het proces om naar dit document te komen verdiende ook niet de schoonheidsprijs. Het document laat tevens zien dat, zoals het er nu naar uitziet, Nunspeet geen grote ontwikkelingen op stapel heeft staan. De raad heeft de ITV 2030 vastgesteld.

Tot zover weer een kijkje in de Nunspeetse politieke keuken.

Chris Stoffer