26 maart 2015

Verslag raadsvergadering maart

De gemeenteraadsvergadering van 26 maart begon met de installatie van Martin Mol die als tijdelijke vervanger optreed van mw. Marije Storteboom. Laatstgenoemde is enkele maanden afwezig i.v.m. persoonlijke omstandigheden. Na de installatie en felicitatie van dhr. Mol stond de discussie over de vestiging van het Historisch Museum Elspeet in de oude brandweerkazerne op de agenda. Namens de SGP voerde Chris Stoffer het woord. "De SGP is voorstander van de vestiging van een Historisch Museum in Elspeet. Wat ons betreft ligt er een degelijk en goed onderbouwd plan voor. Prachtig dat zo'n gebouw in ere hersteld wordt. Tijdens de commissie is het college gevraagd om een invulling te vinden voor het laatste financiële gat a €30.000,00. Dat heeft het college gedaan, daar zijn we blij mee. We wensen de mensen die het museum nu verder gaan opzetten veel succes toe. En als het gereed is komen we graag kijken." Dhr. G.M. Mulder nam niet deel aan stemming en de beraadslaging wegens zijn persoonlijke betrokkenheid bij het museum.

Het volgende punt op de agenda is de verklaring van geen bedenkingen nieuwe schaapskooi. Vorige maand stond dit onderwerp ook al op de agenda. Namens de SGP voerde dhr. Gerard Mulder het woord. "Wij hebben geen bezwaar tegen een schaapskooi of tegen deze locatie. Maar zoals vorige maand al gezegd is de toeristische functie voor ons heel belangrijk. Er zijn in het plan slechts vijf parkeerplaatsen opgenomen." Ook na het werk van de afgelopen maand en de gedane aanpassingen is de SGP fractie niet tevreden. Ook de beantwoording van de wethouder kan de SGP fractie niet overtuigen, zo blijkt na een korte schorsing. De toeristische functie is wat de SGP fractie betreft onvoldoende gewaarborgd. Ook de fracties ChristenUnie en Algemeen Belang Nunspeet stemden tegen, waardoor het voorstel is verworpen.

Het volgende punt op de agenda is het beeldkwaliteitsplan Elspeet Noordwest. De inspraakavond kon op veel belangstelling rekenen. Namens de SGP fractie voerde Gerard Mulder het woord. "We zijn blij met dit plan. Het groen en de zichtlijnen die kenmerkend zijn voor Elspeet worden gewaarborgd."

Tot slot diende Chris Stoffer namens alle fracties samen met Koos Meijer van het CDA een motie 'vreemd aan de orde van de agenda' in om de samenwerking te bevorderen richting de noordelijke gemeenten (o.a. Elburg en Oldebroek) en de RNV te herpositioneren. De motie is het gevolg van een aantal overleggen die lokaal en regionaal gevoerd zijn. Een afbeelding van de motie is te zien onder dit artikel.

De volledige raadsvergadering is terug te kijken via http://nunspeet.raadsinformatie.nl/vergadering/153741/Raadsvergadering++26-03-2015.  De notulen met letterlijke spreekteksten staan volgende maand op de agenda. Reageren? Dat kan, neem contact op met de raadsleden via deze contactgegevens.