28 mei 2015

Verslag raadsvergadering mei

De gemeenteraadsvergadering van donderdag 28 mei kende een beperkte agenda. De hele vergadering duurde dan ook niet langer dan een uur. Op de agenda stonden een aantal ruimtelijke agendapunten die zonder veel discussie werden goedgekeurd. Ook een verordening dode gezelschapsdieren werd goedgekeurd door de gemeenteraad. Tot slot stond er een procesvoorstel op de agenda om te komen tot een nieuwe beleidsnota WMO voor de periode 2017-2020. In dit procesvoorstel is o.a. te lezen dat er geen grote wijzigingen te verwachten zijn. Dat is een groot goed, daarmee blijft de zorg via de WMO gehandhaaft ook als ouderen langer thuis moeten blijven wonen.

Na deze agendapunten stond er nog een extra debat op de agenda. Een 'interpellatiedebat' over de schaapskudde Elspeet en het begrazingscontract (begrazing van de heide bij Elspeet) wat is afgesloten met de gemeente. Het CDA vroeg dit debat aan met steun van o.a. de SGP. De financiële situatie van de schaapskudde is nijpend aangezien het begrazingscontract inhoudelijk wel is afgesloten op 1 oktober 2014 maar de financiële paragraaf ontbreekt nog steeds. Daarnaast wil de provincie een bijdrage van 300.000 euro leveren aan de nieuwe schaapskooi die gebouwd moet worden, maar dan moet wel voor 1 januari 2016 de eerste steen van die kooi gelegd zijn, dat is de voorwaarde van de gemeente. Dat lijkt nu niet te gaan lukken, een extra financiële tegenslag voor de stichting schaapskudde gemeente Nunspeet. Wethouder van der Geest antwoordde dat de financiële paragraaf afhankelijk is van de bouw van de schaapskooi. Komende maanden blijft er koortsachtig overlegd, mocht er toch duidelijkheid komen over de bouw van de kooi, de locatie daarvan etc. dan zal de gemeente met de stichting op zoek gaan naar financiële middelen. Om 20.40 was de raadsvergadering van mei alweer voorbij.

De volledige raadsvergadering is terug te kijken via http://nunspeet.raadsinformatie.nl/vergadering/153741/Raadsvergadering++26-03-2015.  De notulen met letterlijke spreekteksten staan volgende maand op de agenda. Reageren? Dat kan, neem contact op met de raadsleden via deze contactgegevens.