5 september 2017

Verwarring over onderzoek alternatieve vliegroutes

In de media verschenen afgelopen weken verschillende berichten over de inzet van gemeenten binnen de Regio Noord-Veluwe (RNV) als het gaat om de nieuwe vliegroutes voor vliegveld Lelystad. Reden voor de SGP-fractie in Nunspeet om hier schriftelijke vragen over te stellen. Raadslid Arie van de Pol: “Juist bij dit soort vraagstukken mag je verwachten dat RNV gemeenten daadkrachtig en in gezamenlijkheid  naar buiten treden. Helemaal nu de discussie rondom de nieuwe aanvliegroutes voor vliegveld Lelystad een landelijk karakter heeft gekregen. Op allerlei niveaus wordt er van alles geroepen, het helpt dan niet als de RNV-gemeenten ieder voor zich of in kleinere verbanden verschillende signalen afgeven.”

In een gezamenlijke persverklaring hebben de Burgemeesters van Nunspeet, Ermelo en Harderwijk  aangegeven dat zij een haalbaarheidsonderzoek naar mogelijk alternatieve vliegroutes niet nodig en zelfs contraproductief vinden. Dat staat haaks op een tweet van de Burgemeester van Oldebroek op 30 augustus waarin hij aangeeft dat alternatieve vliegroutes serieus moeten worden bestudeerd. Er is er nog meer ruis op de lijn. In een officiële publicatie melden Elburg en Oldebroek dat de provincie Gelderland het met hen eens is dat het overwegen van alternatieve vliegroutes nuttig en nodig is. Echter, in de gezamenlijke persverklaring van de Burgemeesters van Nunspeet, Ermelo en Harderwijk wordt gesteld dat er volgens de provincie op dit moment geen aanleiding zou zijn voor het ontwikkelen van nieuwe routes, of aanpassingen op genomen besluiten.”

Volgens van de Pol scheppen deze berichten onduidelijkheid. “Veel mensen hebben een mening of een gevoel bij de uitbreiding van vliegveld Lelystad en de nieuwe vliegroutes. Het is dan niet behulpzaam  als er verschillende informatie wordt gecommuniceerd door de regiogemeenten.

Het heeft er de schijn van dat er binnen het RNV-verband en het NEO-verband diverse posities worden ingenomen. We willen weten in hoeverre er gezocht is naar een eenstemmig optreden. Daarnaast  willen we weten of het college onze opinie deelt dat gezamenlijk optreden in RNV en NEO-verband sterker overkomt en grotere kans geeft op resultaat. Tot slot willen we de onduidelijkheid over de positie van de provincie uit de wereld helpen, dus ook daar willen we helderheid over.”

Het college van B&W zal naar verwachting binnen enkele weken op de vragen van de SGP reageren.