7 maart 2023

Vragen SGP over afsluiten wandelpaden

De SGP-fractie in de gemeente Nunspeet heeft het college van Burgemeester en Wethouders vragen gesteld naar aanleiding van de afsluiting van wandelpaden door Staatsbosbeheer bij Vierhouten.  SGP-raadslid Gerrit Polinder maakt zich grote zorgen. “We hebben de afgelopen jaren meerdere keren de vinger gelegd bij de steeds verdere inperkingen van toegang tot natuur. In onze optiek gaat goed zorgen voor de schepping immers heel goed samen met het bewonderen ervan. Maar we zien de laatste jaren onder druk van de provincie steeds meer plannen die de toegang tot natuur juist inperken. Dat vind ik een zeer kwalijke ontwikkeling.”

Bij het vaststellen van de plannen over recreatiezonering was het tegenovergestelde juist afgesproken geeft SGP-raadslid Gerrald Bronkhorst aan. “Toen is aangegeven: we gaan bepaalde gebieden afsluiten zodat elders meer mogelijkheden zijn om paden open te houden en soms zelfs kleinschalige evenementen toe te staan. Juist in de gebieden waar dat over ging worden nu paden afgesloten. Dat vinden we onbegrijpelijk en komt onbetrouwbaar over.”

Het SGP-duo heeft het college om opheldering gevraagd. “We hebben gevraagd hierover in gesprek te gaan met Staatsbosbeheer en ons uitleg te geven over deze recente afsluitingen. Daarnaast laat dit geval zien dat het hard nodig is dat we als gemeente op onze strepen gaan staan. Wij willen niet geconfronteerd worden met dit soort afsluitingen. Als SGP hebben we in het raadsakkoord ingebracht dat we als gemeente een visie over toegang tot natuur ontwikkelen en daarover het gesprek aan gaan met alle belanghebbende partijen, zoals Staatsbosbeheer. We hebben het college gevraagd zo snel mogelijk met die visie te komen, daar kunnen we niet langer mee wachten.” Het college zal binnen drie weken schriftelijk op de gestelde vragen reageren.