20 april 2023

Vragen SGP over stikstofrechten festival

De SGP-fractie heeft tijdens het vragenhalfuur in de gemeenteraad vragen gesteld over recente berichtgeving dat Leisurelands stikstofrechten opkoopt voor de organisatie van een festival op één van hun recreatieterreinen bij Nijmegen. SGP-fractievoorzitter Harm Jan Polinder is verbolgen over deze signalen: “De gemeente Nunspeet is als aandeelhouder mede-eigenaar van Leisurelands. Dit semioverheidsbedrijf heeft voor de organisatie van een festival bij Nijmegen stikstofrechten opgekocht bij veehouders in Gelderland, zonder gemeenten of de provincie vooraf te informeren of daarbij te betrekken. Toen de Schiphol Groep op stikstofjacht was hebben we daar onze afkeuring over uitgesproken. Wat ons betreft is dit een gelijkwaardige situatie. Het is een heel verkeerd signaal dat koeien moeten wijken voor een festival.”

De SGP heeft het college van B&W gevraagd met Leisurelands in gesprek te gaan. “We willen dat het college ferm afstand neemt van deze gang van zaken en dat kenbaar maakt bij Leisurelands. Gelukkig zijn er al meer gemeenten die dit signaal bij Leisurelands afgeven. Wij hebben het college gevraagd zich hierbij aan te sluiten.”

Dat het stikstofrechten betreft voor een festival steekt de SGP-er extra. “Het festival waar het om gaat staat bekend om overmatig drank- en drugsgebruik. Veel bezoekers laten hun natuur- en milieuliefde voor een paar dagen achter zicht, evenals een gigantische berg afval. De regionale drugseconomie wordt tot grote hoogte gestuwd en de alcohol is niet aan te slepen. Dat dit op terreinen van Leisurelands gebeurd is ons al een doorn in het oog, laat staan dat deze semi-overheidsorganisatie ook nog boeren gaat uitkopen om dit allemaal mogelijk te maken. Wat ons betreft moet het college hier stevig stelling in nemen.”  Het college heeft bij monde van wethouder Wichert Stoffer aangegeven deze opkoop van stikstofrechten onwenselijk te vinden en het gesprek hierover met Leisurelands aan te gaan.