15 april 2024

Column: perspectief

Perspectief is een van de meest gebruikte politieke termen. Uiteraard in coronatijd, tijdens geen persconferentie bleek het ‘perspectief’ onbenoemd. Tijdens de Tweede Kamerverkiezingen was het ook een veelgehoord thema. Het ging bijvoorbeeld over perspectief op bestaanszekerheid of perspectief voor de boerensector. Een waar modewoord.

Deze maand klinkt die term ook in de raadzaal. We behandelen namelijk de ‘perspectievennota’. Hierin zijn de richtlijnen opgenomen voor wijzigingen die in de begroting zullen worden doorgevoerd. Dit omvat onder meer de financiële gevolgen van keuzes in de gemeenteraad. Een voorstel om het budget voor kunst en cultuur te verhogen naar het duizelingwekkende bedrag van 1,4 miljoen euro, waar wij als SGP-fractie hartgrondig tegen zijn, is illustratief en in de nota terug te vinden.

Politieke partijen kunnen ook nieuwe punten aandragen om in de begroting opgenomen te worden. Als SGP-fractie zijn we hierin terughoudend, onze prioriteit is een sluitende meerjarenbegroting zonder extra lastenverzwaring. Gemeenten ontvangen steeds minder geld vanuit het Rijk, terwijl het takenpakket blijft groeien. Dit leidt tot hogere lokale belastingen. Als we daar zelf nog allerlei ‘wensen’ aan toevoegen zal de belastingdruk nog verder oplopen.

Wij pleiten voor een focus op kerntaken, zoals een vangnet voor de meest kwetsbaren, betaalbare woningbouw, goede infrastructuur en voldoende lokale werkgelegenheid. We willen geen nieuwe begrotingswensen aandragen die niet horen bij de kerntaken van de gemeente. De kerntaak van de gemeente omvat wél maximale inzet op veiligheid, zo hebben we recentelijk middels een motie ingezet op het veiligstellen van het tweede ‘natuurbrandbestrijdingsvoertuig’.

Perspectief heeft alles te maken met hoe we ergens naar kijken. In dit geval: hoe kijken we vooruit naar de begroting? Ons perspectief als politici is beperkt. Wat vandaag een goede oplossing lijkt, kan morgen nieuwe problemen veroorzaken. In mijn optiek is er maar één echte ‘perspectiefnota’: de Bijbel. Hierin vinden we een perspectief voor een werkelijk hoopvolle toekomst!

Harm Jan Polinder, fractievoorzitter SGP Nunspeet

Deze column verscheen ook in de Huis aan Huis van Nunspeet, in de week van 15 april 2024.