3 februari 2022

Game, set and Match

Nunspeet is een gemeente waar graag wordt gesport. Maar wat is eigenlijk de rol van de gemeenteraad als het om sport gaat? En hoe kijken ChristenUnie en de SGP naar sport? Met de gemeenteraadsverkiezingen om de hoek, is het hoog tijd om elkaar daar eens over aan de tand te voelen.

Alice van de Steeg (ChristenUnie) en Johan van den Hoorn (SGP) hebben het in een vriendschappelijke tennismatch tegen elkaar opgenomen. Beiden zijn sinds kort politiek actief en namen tijdens de match de tijd om van gedachten te wisselen over sport in gemeente Nunspeet. De voorbereidingen voor de gemeenteraadsverkiezingen zijn in volle gang en dus is dit een mooi moment om elkaar te bevragen over wat zij voor gemeente Nunspeet kunnen betekenen.

Johan: “Sport is gezond voor lichaam en geest. De SGP ondersteunt dit graag door goede, duurzame gemeentelijke  faciliteiten en accommodaties te bieden. Voor scholen, sportverenigingen en andere maatschappelijke initiatieven. Daarbij moeten we een goede balans houden tussen gemeentelijke en particuliere bijdragen”.

“Sportverenigingen zijn het cement van de samenleving” aldus Alice, “Ieder kind moet de mogelijkheid hebben om te kunnen sporten. Waar er vanuit het gezin geen financiële mogelijkheden zijn moet de gemeente bijdragen.”

Het wordt even spannend in de wedstrijd als het gaat om kunstgrasvelden voor Elspeet, Nunspeet en Hulshorst. Alice zegt hierover: “juist de kernen hebben een gesubsidieerd kunstgrasveld nodig om te kunnen sporten”.  Johan: “Natuurgras speelt prettiger en gezonder, en heeft op de lange termijn een beter kostenplaatje voor vereniging en gemeente”.

Dat sport en bewegen toegankelijk moet zijn voor iedereen, ook als je een fysieke- of verstandelijke beperking hebt, daar zijn beiden het wel over eens. In koor: “Ja, dat is echt de verantwoordelijkheid van de gemeente.”

Zowel Alice als Johan verwachten de komende vier jaar zo nu en dan op het veld de competitie op te zoeken maar in de politiek vooral constructief samen te werken.