28 april 2023

Gemeenteraad debatteert over startnotitie Kunst & Cultuur

Eindelijk was er weer een echt debat in de gemeenteraad. Het betreft ook een onderwerp waar de politieke partijen hun verschillende kleur kunnen laten zien. En verschil van mening was er zeker. In het raadsakkoord staan mooie woorden over kunst & cultuur, maar over de invulling daarvan verschilden partijen nogal. Het college deed daarvoor in de startnotitie een voorstel met 3 scenario’s.

De voorkeursoptie van het college houdt in “impuls voor impact” waarbij een doorontwikkeling van de culturele sector mogelijk is. Hiermee wil het college een impuls geven aan o.a. het Noord-Veluws Museum, Veluvine en Cultuurkust. Dit kost structureel 375.000 euro, wat gelijk staat aan een OZB verhoging van 6%.  De meeste fracties konden zich hier goed in vinden. Gemeentebelangen en PvdA/Groenlinks pleitten zelfs voor scenario 3 “ambitie en toekomst”, waarbij 500.000 euro wordt uitgegeven. Zij hechten aan Nunspeet als kunstenaarsdorp, en willen “Nunspeet uit de kunst” gebruiken als aanjager voor het toerisme. Het CDA en de ChristenUnie vonden scenario 2 de juiste optie, met eventueel extra’s voor kleine verenigingen en opzichzelfstaande activiteiten.

Voor de SGP fractie was het allemaal veel te gortig, wat werd toegelicht met 10 punten. Volgens de SGP hoort men in een startnotie eerst te evalueren, een visie vast te stellen en hier een beleidsplan aan te koppelen. Te meer omdat de beleidsnotacultuur van 2014-2018 liep, moest dat de eerste stap zijn. Nu wordt er direct veel geld gegeven aan enkele grote instellingen. Waarbij de zangkoren en de kleine verenigingen er bekaaid afkomen. Daarnaast is het financieel saldo van de gemeente vanaf 2026 nul, dus is financiële degelijkheid van belang.  De SGP geeft aan prioriteit te geven aan bijvoorbeeld huisvesting voor scholen en jeugdzorg.

Vanuit de overige fracties kwam na enige discussie toch begrip voor het standpunt van de SGP hierin, dus uiteindelijk kwam men de SGP tegemoet door scenario 2 te kiezen.  De raad stelt als leerpunt vast dat men zich gaat bezinnen over het idee startnotitie zodat hierover meer eensgezindheid ontstaat. Desalniettemin heeft deze interessante raadsvergadering zichtbaar gemaakt, waar de individuele partijen hun prioriteiten leggen.