30 maart 2023

Vervolg motie middelengebruik ChristenUnie SGP

Tijdens de raadsvergadering van eind februari dienden SGP en ChristenUnie een motie in om het alcoholgebruik in de foyer van de nieuwe sportlocatie De Wiltsangh te beperken. Op basis van de bespreking van de motie in de raad is afgesproken om in gesprek te gaan met het Sportbedrijf.

Fractievoorzitter van de ChristenUnie Gerben Pluim is tevreden met de uitkomst daarvan: “We hebben een goed gesprek gehad met de directie van het Sportbedrijf. Daarin is uitleg gegeven over de inzet van het Sportbedrijf om een gezonde leefstijl te stimuleren. We hebben daarop opnieuw een afweging gemaakt en hebben afgesproken dat we de directie samen met het college de ruimte geven om verdere afspraken te maken en te monitoren. Het was voor onze fractie een lastige afweging: we vinden het stimuleren van gezonde sportlocaties van groot belang en zien daarin een verantwoordelijkheid voor ons als gemeenteraad. Tegelijkertijd willen we ook de ruimte geven aan het Sportbedrijf om hierover, samen het college, heldere afspraken te maken’.

SGP-raadslid Gerrald Bronkhorst sluit zich daarbij aan. “Het doel van de motie is dat we het normaliseren van alcoholgebruik tegengaan. Het sportcafé is de aangewezen plek om alcohol te schenken, de lobby is een openbare plek waar dit geen gemeengoed zou moeten zijn. Als er toch alcohol in de lobby wordt geschonken dan is het voor ons van belang dat dit niet plaatsvindt zolang er kinderen aanwezig zijn. De directie van het sportbedrijf heeft toegezegd dit uitgangspunt op te nemen in de verdere uitwerking van afspraken. We willen hen nu de ruimte geven dit op te pakken.”

Tegelijk hebben beide raadsfracties het college van B&W gevraagd de raad goed op de hoogte te houden van de verdere uitwerking. “We willen het goed monitoren..” Pluim vult aan: “We zien daarnaast uit naar een goed debat in de raad over de invoering van het project Opgroeien in een Kansrijke Omgeving en wat daarvan onder meer de uitwerking is voor middelengebruik op onze sportlocaties. Samen met partijen in de samenleving willen een positieve leefomgeving voor jong en oud bevorderen.”