12 januari 2022

Persbericht: SGP wil winkels open

De SGP-fractie in Nunspeet heeft een oproep gedaan aan het kabinet en het college van B&W om de winkels per direct te openen. Fractievoorzitter Harm Jan Polinder deed deze oproep middels een videoboodschap. Polinder legt uit waarom zijn partij deze oproep doet: “Door het hele land hebben SGP’ers dergelijke oproepen gedaan. We zien met veel respect hoe onze ondernemers op creatieve wijze het ‘click en collect’ principe toepassen. Maar het blijft een lapmiddel wat hen op geen enkele wijze kan compenseren voor de grote verliezen die geleden worden.”

Het is volgens de SGP’er niet uit te leggen dat er wél een complete markt wordt gehouden. “Ook die ondernemers gunnen we dat van harte. Maar de markt bestaat uit marktkramen van ondernemers die in veel gevallen niet uit onze gemeente afkomstig zijn. Terwijl onze winkeliers hun deuren hermetisch gesloten moeten houden, mogen zij hun koopwaar in volle glorie uitstallen. Dat is niet meer uit te leggen. Het is tijd voor lokaal maatwerk. Mocht het kabinet niet op korte termijn met versoepelingen komen dan willen we dat het college van B&W toestaat dat ook onze winkeliers via een marktkraam koopwaar kunnen aanbieden. Dan dopen we gewoon tijdelijk onze winkelstraten om tot ‘marktstraat’.”

Ook voor de langere termijn moet het gemeentebestuur met een plan komen. “Het coronavirus zal nog lange tijd onder ons blijven. Het Haagse zwabberbeleid is desastreus voor onze inwoners en winkeliers. Het is tijd dat we lokaal een lange termijn plan maken, waarbij we bij lockdowns en andere maatregelen kunnen overschakelen naar ons eigen beleid. Ook in andere gemeenten zien we dergelijke initiatieven ontstaan. Het is tijd voor actie, winkeliers dreigen om te vallen. Zij worden ‘niet-essentieel’ genoemd, terwijl zij dat wel degelijk zijn voor de leefbaarheid van onze dorpen.”