5 februari 2014

Het rekenkamerrapport

Weblog 30 januari 2014

Het rekenkamerrapport

Afgelopen donderdagavond was het de laatste donderdagavond van de maand en dat is het moment waarop de raadsvergadering plaatsvindt.

Het was een korte raadsagenda. De verwachting was dan ook dat de raadsvergadering niet lang zou duren.... Toch was het omstreeks 20.55 uur toen de sluiting een feit was.

De oorzaak dat de raad toch wat langer duurde dan we vooraf dachten was gelegen in de uitgebreide behandeling van het rekenkamerrapport met betrekking tot grondbeleid. In de commissie Algemeen Beleid (AB) was met een nipt meerderheid (CDA, VVD en CU) besloten om het rapport op de raadsagenda te plaatsen. Democratisch als wij SGP-ers zijn doen we daar niet moeilijk over en doen dan ook mee om het een volwaardig agendapunt te laten zijn. Samen met CDA en CU hebben we dan ook een amendement ingediend om een besluit te nemen over de verdere implementatie van de aanbevelingen die de rekenkamercommissie heeft gedaan. Dit amendement is echter gedurende het debat nog tweemaal aangepast. De bijbehorende schorsingen en woordvoeringen hebben uiteindelijk heel wat tijd gevergd.

Waar gaat het dan om? Grondbeleid en dan met name de waarde van de gronden die de gemeente in eigendom heeft zijn een belangrijk onderdeel van de gemeentelijke bezittingen en daarmee ook van belang voor de begroting van de gemeente. Vele gemeenten hebben de afgelopen jaren miljoenen euro's moeten afwaarderen op hun gronden, omdat ze veel minder waard zijn geworden of omdat ze de eerstkomende jaren überhaupt niet nodig zijn als bouwgrond. In Nunspeet lijkt dit mee te vallen, het is echter wel zaak om scherp te blijven op de grondposities van de gemeente. De gemeenteraad heeft de rekenkamercommissie dan ook gevraagdom een onderzoek te doen naar de wijze waarop de gemeenteraad en het college van B&W hiermee omgaan. Dit rapport heeft een heel aantal waardevolle aanbevelingen opgeleverd waarvan we als college van B&W en gemeenteraad afgelopen donderdag hebben vastgelegd hoe en wanneer we die aanbevelingen omzetten in instrumenten die ons helpen om alert te blijven op de waarde van onze gronden.

Tot zover weer een kijkje in de Nunspeetse politieke keuken.

Chris Stoffer