24 november 2016

Inbreng SGP over toekomst SW bedrijven

De afgelopen twee jaar heeft dit agendapunt vaak onze aandacht gevraagd. Raadslid Harm Jan Polinder heeft de afgelopen twee jaar vaak het woord gevoerd over de toekomst van de SW bedrijven in onze regio, onderstaand een samenvatting van de ontwikkelingen in de afgelopen jaren en de besluitvorming die vanavond (en ook al eerder) heeft plaatsgevonden.

"In Nederland was er een Sociale Werkvoorziening (SW) voor mensen die niet via regulier werk aan de slag konden. De rijksoverheid gaf een bedrag aan gemeenten per persoon die werkt via de SW. De bedrijven (ondernemers) die uitvoering gaven aan de SW zijn in eigendom van de gemeenten. De gemeenten ontvingen het geld, zij maakten dat 1 op 1 over naar de SW bedrijven. De rijksoverheid heeft ongeveer vijf jaar geleden besloten per 1 januari 2015 te stoppen met deze vorm van SW, althans voor nieuwe gevallen. De bestaande SW doelgroep blijft in de hudige vorm aan het werk, er is alleen geen aanwas van nieuwe mensen die instromen in de SW doelgroep. In plaats daarvan krijgt de gemeente geld om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen, hoewel dat beperktere bedragen zijn dan de bedragen die omgingen/omgaan in de SW."

"In reactie op de besluitvorming van de rijksoverheid om op termijn de SW te stoppen (sterhuisconstructie) hebben de gemeenten die eigendom zijn van de SW bedrijven in onze regio (Inclusief Groep als veruit het grootste SW bedrijf en Proson als SW bedrijf voor een beperktere doelgroep blinden/slechtzienden) een onderzoeksbureau (Iroko) de opdracht gegeven hoe hiermee om te gaan. Iroko kreeg niet de opdracht om ook te onderzoeken of deze bestaande bedrijven ingezet konden worden voor de nieuwe taken die op de gemeente afkomen. Op zich natuurlijk vreemd, aangezien de gemeenten aandeelhouders zijn van de beide bedrijven."

"Ruim 2,5 jaar geleden lag dat rapport er uiteindelijk, met als uitkomst dat beide bedrijven opgedoekt zouden moeten worden, ontmanteld of verkocht. Daar hebben we ons altijd tegen verzet, aangezien het onderzoek niet volledig was. Als Nunspeetse partijen hebben we ons toen (nu 2 jaar geleden) in de regio hard gemaakt voor een alternatief onderzoek, wat er vanuit zou gaan dat de Inclusief Groep en Proson zouden kunnen blijven bestaan, tenzij bewezen is dat het beter is om de Iroko variant toch te volgen (beide bedrijven opdoeken)."

"Uit dat aanvullende onderzoek (presentatie ligt een klein jaar achter ons, onderzoek is gedaan door het bureau Berenschot) blijkt dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om beide bedrijven overeind te houden en nieuwe taken te geven. Wel met de nodige uitdagingen, maar opdoeken blijkt niet meteen nodig te zijn. We zijn blij en dankbaar dat we dat bereikt hebben. Deze maand staat het concrete vervolg van dat rapoort op de agenda. Proson wordt overgenomen door Inclusief Groep, de gemeenten worden ieder voor zich aandeelhouder en gaan nieuwe producten en diensten inkopen bij het 'nieuwe bedrijf' wat gevormd gaat worden."

"We hebben op een aantal details vandaag een drietal moties (mede) ingediend. Allereerst gaat het voorstel er vanuit dat Inclusief Groep het vastgoed wat Proson  gebruikt (in Ermelo) gaat huren. Dit terwijl de Inclusief Groep liever het vastgoed zou kopen. Wij vinden dat de Inclusief Groep (als ondernemend bedrijf) de ruimte moet krijgen om hier zelf over te beslissen, zij worden zelf immers ook straks door de gemeenten afgerekend op het bereikte resultaat. De jaarlast van koop bedraagt ca. 50.000 euro, bij huur is dat 200.000 euro meer. Daarnaast wordt er voor 10 jaar getekend, waarbij er dus 2,5 miljoen huur wordt betaald terwijl de koopsom 3,2 miljoen bedraagt. Kortom: alle reden om Inclusief Groep hierin het vertrouwen te geven en toch voor koop te gaan. Het tweede is het afromen van geld. In het voorstel wordt aangegeven dat de aandeelhouders een deel van het werkkapitaal als dividend gaan ontvangen, daar zijn we geen voorstander van. De Inclusief Groep krijgt het al moeilijk genoeg, laat ze het geld liever gebruiken om op de lange termijn een betere exploitatie te kunnen draaien. Tot slot wordt voorgesteld om het aandeelhouderschap en het opdrachtgeverschap binnen het college bij dezelfde wethouder onder te brengen. Dat vinden we niet verstandig. We steunen daarom de motie die vraagt om dit bij twee verschillende wethouders onder te brengen. Daarnaast vraagt de motie om een onderzoek hoe dit het beste gescheiden kan worden."

"Op hoofdlijnen is het rapport wat vanavond besproken is echt een verbeting t.o.v. enkele jaren geleden. We zijn blij en dankbaar dat we dit bereikt hebben!"