29 juni 2015

Maatjesproject bij Inclusief Groep

Dertien gemeenteraadsleden en bestuurders uit Nunspeet, Ermelo, Harderwijk, Wezep en Oldebroek deden op 24 juni mee aan de jaarlijkse maatjesbijeenkomst van de Inclusief Groep. Dit keer lag de focus ook op ontwikkeling van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Na een korte introductie en voorstelronde gingen de gasten samen met hun maatje aan de slag op de afdelingen Verpakken/Montage, Post, Catering, Receptie en Schoonmaak. Voor sommigen was het al de derde keer dat ze meededen. Ze waren dit keer aan een ander maatje gekoppeld zodat ze weer een nieuw facet van het bedrijf te zien kregen. Corrie Jansen van Gemeentebelang Nunspeet: “De sfeer op de werkvloer is enorm goed. Ik vind het elke keer weer fantastisch om te zien hoe hier gewerkt wordt en hoe trots de medewerkers vertellen over hun werk”.

Jack van Zundert van Harderwijk Anders deed voor de eerste keer mee. Samen met zijn maatje Sabine Tetzlaff ging hij aan het werk in het bedrijfsrestaurant. Voor Sabine kon de dag niet meer stuk. Want niet alleen de gasten vinden het leuk, voor de medewerkers zelf is het geweldig om zo’n directe betrokkenheid te ervaren, ook doordat de koppels zijn samengesteld naar woonplaats.

Hierna ging het gezelschap naar de speciale trainingsruimte voor een uitleg door docente Ria Winkelhorst en Gresbo-directeur Gert-Jan Gerrits over de inzet op ontwikkeling. “Wisten jullie dat er landelijk 1,3 miljoen mensen analfabeet zijn?”, begon Gert-Jan Gerrits. Daarvan is 65% autochtoon. Wij merken hier ook dat veel mensen het lezen en schrijven moeilijk vinden en bieden daarom lessen Nederlandse taal en rekenen aan.

Het is slechts één onderdeel van het hele pakket aan trainingen en opleidingen, want ontwikkeling biedt volgens ons het beste perspectief op een duurzame baan”.

Docente Ria Winkelhorst vervolgde: “We richten ons op twee elementen: het ontwikkelen van arbeidsmogelijkheden én het vergroten van zelfredzaamheid. Ons aanbod varieert van een basiscursus beter leren lezen, schrijven, rekenen en sociale vaardigheden, tot een vakopleiding in de schoonmaak, groenvoorziening, een VCA-en AKA-(MBO)opleiding. Vooral dit laatste is een behoorlijke uitdaging voor onze medewerkers. Doordat we dit met extra lessen, maatwerk, geduld en aandacht aanpakken, kunnen we toch een behoorlijk aantal medewerkers over de eindstreep krijgen”. De gasten kregen vervolgens een rekentoets voorgelegd uit het examen voor de AKA-opleiding, waarbij ze tot de conclusie kwamen dat dit inderdaad bepaald niet gemakkelijk was!

Na afloop kwam iedereen samen in het bedrijfsrestaurant. Daar was een drankje en een hapje, gemaakt door de eigen medewerkers van de Inclusief Groep.

De Inclusief Groep biedt werk aan ruim 900 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Een deel werkt in het eigen bedrijf bij de groenvoorziening, post/digitalisering, schoonmaak, verpakken & montage en flexpool. Daarnaast zijn er 260 mensen aan de slag bij werkgevers op de Veluwe. Zie www.inclusiefgroep.nl.