22 oktober 2013

Samenvatting begrotingsbijdrage SGP fractie

SGP: doen wat echt nodig is.

Er is minder te besteden.
Nunspeets financiële situatie is gezond. En toch kunnen wij geen mooie beloftes doen. Dat heeft alles te maken met de bezuinigen van het rijk. Tot 2018 zit de rijksuitkering aan de gemeente fors in de min. Die rijksuitkering vormt onze belangrijkste inkomstenbron. Andere inkomsten zijn er niet. Diensten en leges behoren kostendekkend te zijn. Daarop maak je geen winst. We moeten jaarlijks geld toeleggen op het grondbedrijf. Verhoging van de OZB is voor onze fractie, in deze tijd waarin de inkomens van veel mensen onder druk staan, geen denkbare optie. En daarom rest de gemeenteraad de komende jaren niet anders dan de uitgaven om te buigen. Beleidskeuzes te maken.
De SGP-fractie is daartoe bereid. Wij willen onderscheid maken tussen onze wettelijke taken, zaken waar iedereen wat aan heeft, en taken waarbij deelnemers een eigen verantwoordelijkheid dragen.  Bij wettelijke taken denken we aan onderwijshuisvesting, wegenonderhoud, rioleringen e.d. Thema’s die misschien niet zo zichtbaar, maar wel van levensbelang zijn. We ontkomen er niet aan om voor zaken als cultuur, sport, recreatie e.d. een grotere bijdrage van de gebruikers te vragen.

Basisvoorzieningen
Binnen deze kaders vragen wij o.a. om meer geld voor onze onderwijsgebouwen.  Een kwart daarvan is meer dan vijftig jaar oud. Ze zijn technisch in orde, maar hebben vaak een functionele achterstand. Er zijn bijvoorbeeld te weinig voorzieningen om goed passend onderwijs te kunnen geven. Sinds 1989 is er geen grote functionele vernieuwing meer in het PO en SO geweest. Dat roer moet om. Wij willen dat de beide Da Costascholen (Nunspeet en Elspeet) op korte termijn worden aangepakt, zo mogelijk in de vorm van nieuwbouw.  Ook voor wegenonderhoud is meer geld nodig. We geven daaraan al een aantal jaren ongeveer € 200.000,- te weinig uit. Willen we later niet voor grote extra uitgaven komen te staan, moeten we nu bijplussen.

Het sociale domein
Het jaar 2014 zal vooral in het teken staan van de voorbereiding op de drie grote taken die per 1 januari 2015 op de gemeente afkomen: de jeugdzorg, de begeleidings- en verzorgingstaken uit de AWBZ en de Participatiewet,  een combinatie van de WSW, de Wajong en de WWB. Het gaat om veel geld, al weten we nog niet precies om hoeveel.  Ons fractie vraagt van het college drie dingen:  maatwerk voor iedere cliënt,  voor elke cliënt een zo groot mogelijke keuzevrijheid en iedereen die dat nodig heeft, krijgt daadwerkelijk hulp of ondersteuning. Daar mag u ons op afrekenen.