15 oktober 2015

Woensdag en donderdag: Raadsvergaderingen

Deze maand staan er twee vergaderingen van de gemeenteraad op de agenda. De eerste (woensdag 28-10) is een reguliere vergadering,  in de tweede (donderdag 29-10) vergadering staat de begroting centraal. Lees hier alvast een samenvatting van onze inbreng over de begroting. 

 

SGP: Doen we de goede dingen en doen we ze goed?

De presentatie van de begroting is best een spannend moment. Onze fractie vraagt zich altijd af: ligt de gemeente nog op koers? Slagen B&W erin hun doelen te halen? Op D.V. 29 oktober laat de gemeenteraad vanaf 17.00 uur in een openbaar debat aan het college weten wat hij van de voorstellen vindt.

Voor die bespreking heeft onze fractie drie hoofdpunten benoemd:

1. Waarom lukt het maar niet om een nieuw zwembad van de grond te tillen?

2. Maakt het college zijn plannen voor de verbetering en vernieuwing van de schoolgebouwen waar? 3. Hoe ervaren onze inwoners de dienstverlening als ze met hun vragen op het gemeentehuis komen?

 

1.Een nieuw zwembad voor Nunspeet?

Zoals het er nu voor staat, belopen de jaarlijkse lasten voor een nieuw zwembad en een sporthal een som tussen de € 700.000,-- en de € 1.300.000.--. Omgerekend over alle Nunspeters is dat een bedrag  tussen de € 65,-- en € 120,-- per huishouden.  Dat is veel geld.  Volgens ons moet dat inhouden dat een nieuw te bouwen zwembad aantrekkelijk moet (kunnen) zijn voor ál onze inwoners en voor  vakantiegasten.  

B&W kiezen echter voor een instructiebad met acht wedstrijdbanen. Zoiets is vanzelfsprekend leuk voor de kleine zwem- en poloclub,  maar in een dorp als het onze is het niet nodig. Het recreatieve aspect moet komen van opblaasattributen en van peperdure elementen als bioscoopzwemmen en zwemmen met een interactief scherm. In zo’n bad tref je geen glijbanen, waterkreken en stroomversnellingen meer aan. Willen onze jongeren en hun ouders dat eigenlijk wel? Past het bij de aard van de Nunspeetse gemeenschap? Wij denken van niet.

Zware last in de Nunspeetse begroting?

Vaak lukt het zulke baden niet om de jaarlijkse exploitatie rond te krijgen. Het tekort komt dan als een zware last in de gemeentelijke begroting terecht. Dat willen wij voorkomen. De besprekingen duren nu al drie jaar. Ondanks de duidelijke wens van een meerderheid van de gemeenteraad om nieuwbouw van een recreatief zwembad als de huidige Brake te onderzoeken, hebben de wethouder sport en het college daar nog geen gevolg aan gegeven.

Tot onze verbazing hebben B&W hun keuze al wel vertaald in de begroting voor 2016. De plannen zouden een lastenverzwaring inhouden die niet in het coalitieakkoord en het collegeprogramma is overeengekomen. Beide stappen zijn voor de SGP een brug te ver. Een goede stelregel in gemeenteland is: als er nog geen goedgekeurd plan ligt, komt er nog geen geld. Je kunt je euro’s maar één keer uitgeven.

Wij hebben het college gevraagd de bekostigingsvoorstellen uit de begroting te halen totdat er een plan ligt dat door de gemeenteraad is aanvaard. Het proces moet niet te lang meer duren, maar het college is nu aan zet.

 

2. Nieuwe schoolgebouwen in Nunspeet?

Je kunt je geld maar één keer uitgeven. In 2014 was afgesproken dat er ingaande 2016 jaarlijks een extra bedrag van € 162.000,-- voor onderwijshuisvesting  beschikbaar zou komen. Dat is nodig. Het gaat om een wettelijke taak die ten goede komt aan alle kinderen. De gemiddelde leeftijd van onze schoolgebouwen in het primair onderwijs is 45 jaar. Zes gebouwen zijn al 60 jaar of ouder. De bedoeling was dat we een omslag zouden maken van opknappen naar vernieuwen. Door de invoering van het passend onderwijs komt er een grotere diversiteit aan leerlingen op de scholen. De gebouwen moeten onderwijskundig in orde zijn. Die omslag gaat veel geld kosten. Met die € 162.000,-- zijn we er niet. Tot onze grote schrik stelt het college echter voor om van dit bedrag € 100.000,-- pas ingaande 2017 ter beschikking te stellen. Er is immers geld nodig om een nieuw zwembad en een nieuwe sporthal te kunnen bouwen… Maar dat is niet wat afgesproken is in het coalitieakkoord.  De SGP-fractie heeft het college daarom gevraagd dit geld toch beschikbaar te houden voor de elementaire taak van de onderwijshuisvesting.

 

3. De klantvriendelijkheid van Nunspeet.

Vooropgesteld, er gaat veel goed. Heel veel. Maar toch moeten we helaas zeggen: iets te vaak gaan de opmerkingen die we op straat horen over het thema klantgerichtheid. Mensen vragen zich af: “Waarom moet ik een paar keer naar het gemeentehuis gaan voordat mijn probleem wordt opgepakt?” “Waarom belooft de medewerker dat hij zal terugbellen en doet hij dat niet?” Het onderwerp is aan het begin van deze raadsperiode benoemd. We spraken af dat er in 2015 een project deregulering zou worden opgestart. Nu lijkt dat pas in 2016 te gebeuren. Waarom kwam het er niet van? De ambitie van de SGP-fractie was dat we binnen anderhalf jaar na het aantreden van het nieuwe college geluiden als hierboven niet meer zouden vernemen. Helaas is het nog niet zover. Gelukkig zijn er ook goede berichten. Met name in de hoek van de ruimtelijke ordening merken we dat er een omslag wordt gemaakt. Maar jammer genoeg is dat nog niet in het hele huis het geval. De klantvriendelijkheid op individuele schaal, daar gaat het ons om. Op dat persoonlijke niveau ervaren onze inwoners last van de gemeente of beleven ze plezier van de dienstverlening. We vragen het college opnieuw aandacht voor dit onderwerp. Laten we in 2016 voor veel tevreden gezichten zorgen.

We kijken uit naar de beantwoording van onze vragen door het college en hopen in 2016 op een constructieve samenwerking. Onze fractie beseft dat wij allen Gods zegen nodig hebben. We wensen die toe aan het college, de mederaadsleden, de ambtenaren en aan al onze inwoners.